"Ako dlho už pôsobíte na slovenskom trhu? V čom sa chcete odlišovať od ostatných obchodných domov, prečo by si zákazníci mali vybrať pri nákupe práve vás?" S touto otázkou sme sa obrátili na najznámejšie reťazce obchodných domov. Tu sú odpovede tých, ktorí zareagovali a zaslali nám svoje odpovede.
Tento obchodný dom sa zrodil v susednom Rakúsku. Na Slo-vensku otvoril prvú predajňu v roku 1994, teda presne pred de-siatimi rokmi. Dnes má otvorených desať predajní (mestá Bratislava (3), Košice (2), Nitra, Prešov, Banská Bystrica, Martin a Žilina), pričom v najbližšom čase plánuje otvoriť ďalšie dve predajne, a to v Poprade a Trnave. Dnes zamestnáva takmer 700 zamestnancov. Vo svojich priestoroch ponúka zákazníkom 35 000 druhov výrobkov určených pre domácnosť, dom a záhradu. Náj-dete v ňom oddelenia záhrada a domácnosť; elektro a osvetlenie; náradie a železiarstvo; tapety-farby-laky; koberce, drevo a drevené výrobky, obklady a stavebné hmoty; sanita; a stavebniny. Hlavným sloganom obchodu bauMax je heslo: vysoká kvalita za nízku cenu.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
Odpovedá JANA ČIŽMÁ-RIKOVÁ, riaditeľka marketingu pre bauMax ČR a SR: "BauMax ponúka svojim zákazníkom - firmám, profesionálom i kutilom, viac ako 35 000 druhov tovaru, pričom dôraz kladie najmä na veľké stavebné centrum. V oddelení stavebnín nájdete kompletný sortiment pre stavbu, renováciu a vnútorné vybavenie domu a bytu za bezkonkurenčne najnižšie ceny. Pre remeselníkov sú vo vybraných predajniach predĺžené ranné otváracie hodiny, pričom pri nákupe nad 1000 korún dostanú raňajky zadarmo.
BauMax tiež ponúka špeciálnu starostlivosť odborne vyškolených pracovníkov a veľa služieb zadarmo alebo za zvýhodnenú cenu. Medzi najdôležitejšie patrí doprava tovaru zadarmo pri nákupe nad 10000 korún, požičovňa náradia, montážny servis, do ktorého patrí napríklad pokládka plávajúcej podlahy a dlažby či rezanie dreva a káblov na mieru.
Navyše, ak doma zistíte, že ste nakúpili viac ako ste naozaj potrebovali, BauMax vám zoberie do 30 dní originálne zabalený tovar bez slova naspäť. A ak zistíte, že niektorý z predmetov, ktorý ste kúpili ponúka konkrencia lacnejšie, prostredníctvom Garancie najnižšej ceny vám vyplatíme cenový rozdiel, alebo predáme tovar za nižšiu cenu."
Sieť reťazcov Hypernova vlastní spoločnosť Ahold Retail Slovakia, ktorá vstúpila na slovenský trh v roku 2001.
Prvé dva hypermarkety s názvom Hypernova boli otvorené v Považskej Bystrici a Michalov-ciach. Dnes ich má Ahold Retail Slovakia už 15, čím sa zaradila k najrýchlejšie sa rozvíjajúcim maloobchodných spoločnostiam u nás. Počet za-mestnancov sa zvýšil z počiatočných necelých 100 na viac ako 1600. Spoločnosť ráta s ďalšou expanziou, pretože chce dosiahnuť také postavenia na našom trhu, aké dosahuje vo všetkých krajinách, v ktorých pôsobí. Zákazníci v predajniach Hyper-nova môžu nájsť predajnú plochu od 3000 do 10000 metrov štvorcových, na ktorej ponúka od 16 do 60-tisíc druhov tovaru. Takmer 70 percent všetkého predávaného tovaru pochádza od domácich výrobcov.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
Odpovedá DIANA STAN-KOVÁ, Communication Specia-list Ahold Retail Slovakia: "Prednosťou slovenských Hyper-nov je vysoká kultúra predaja tovaru, prehľadný informačný systém jednotlivých oddelení, široké, pohodlné komunikácie medzi regálmi a priaznivé ceny. Zákazníci tu nájdu i bohatú škálu vlastných, tzv. privátnych značiek. Výrobky s názvom Hypernova ponúkajú veľmi dobrú kvalitu za cenu nižšiu ako 15 percent v porovnaní s konkurenciou, avšak zákazníci si môžu vybrať ešte z ďalšej škály potravinárskych i nepotravinárskych produktov značiek Euro Shopper - najlacnejšie výrobky v sortimente, Track & Field, A-selection, Deco Design alebo Actuals.
Hypernovy ponúkajú vo svojich nákupných galériách taktiež obchodné priestory pre malých a stredných podnikateľov, ktoré tak veľmi vhodne dopĺňajú ponuku služieb a produktov každého hypermarketu.
Čoskoro bude možné pri viacerých Hypernovách využiť ponuku čerpacích staníc, kde budú pohonné hmoty za najnižšiu cenu v okolí. Vďaka tomu sa ponuka služieb v Hypernovách neustále rozširuje s cieľom maximálne uspokojiť každého návštevníka."
Spoločnosť Carrefour otvorila svoj prvý hypermarket na Slovensku v lete 2000 a to v rámci obchodného centra Da-nubia v Bratislave-Petržalke. V tom istom roku v novembri otvorila druhý hypermarket, a to v obchodno - zábavnom centre Polus, tiež v Bratislave. Nasle-dovali obchody v Košiciach - obchodné centrum Cassovia, a v Žiline - obchodné centrum Duben. Rozloha hypermarketov je 7500 m2 a sú vždy súčasťou obchodného centra. V súčasnosti spoločnosť zamestnáva spolu 1500 ľudí. V obchode nájdete celkom 60 000 položiek v oddele-niach potravín a nepotravín.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
JANA HAVLÍČKOVÁ, tlačové oddelenie Carrefour: "Straté-giou Carrefouru je ponúknuť zákazníkovi kvalitný tovar za čo najnižšiu cenu. Ponuka sortimentu v každom oddelení je nastavená tak, aby mal zákazník výber a aby sme uspokojili i ekonomicky slabšie vrstvy obyvateľstva. Veľkú pozornosť venujeme čerstvým potravinám - ponuka je široká, čerstvosť a kvalita sú neustále kontrolované našimi pracovníkmi. Všetky služby smerujú k tomu, aby sa zákazník cítil príjemne a dostalo sa mu maximálneho komfortu pri nakupovaní. Syner-gia hypermarketu a nákupnej galérie, kde je množstvo malých a stredných obchodov, kde sú služby ako je kaderník, lekáreň, banka, čistiareň, kvetiny, či reštauračné zariadenie umožňujú zákazníkovi nakúpiť všetko pod jednou strechou. Život obchodného centra odráža spoločenské udalosti a tradície národa. Rov-nako ponuka sortimentu zodpovedá aktuálnym požiadavkám spotrebiteľov."
Spoločnosť Tesco je najväčším maloobchodným reťazcom vo Veľkej Británii a v súčasnosti prevádzkuje po celom svete viac než 2 200 predajných jednotiek. Na slovenský trh vstúpila v roku 1996, keď zakúpila 7 obchodných domov od spoločnosti Kmart. V roku 1999 otvorila spoločnosť Tesco Stores SR prvý hypermarket na území Slovenskej republiky v Nitre. V súčasnosti ich prevádzkuje už 23, a do konca roka spoločnosť plánuje otvoriť ešte dva hypermarkety, a to v Novom Meste nad Váhom a vo Vranove nad Topľou.
Tesco obchody ponúkajú široký sortiment potravinového i nepotravinového tovaru, ako drogérie a kozmetiky, textilu a módy pre celú rodinu, domácu elektroniku, nábytok, hračky, knihy a športové potreby.
Tesco v súčasnosti zamestnáva 7500 ľudí.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
Odpovedá OĽGA HRNČIA-ROVÁ, manažérka oddelenia vonkajších vzťahov Tesco Stores SR, a. s: "Spoločnosť Tesco si zakladá na príjemnom nákupnom prostredí s možnosťami na pohodlné nákupy. Jeho filozofiou je orientácia na záujmy a potreby zákazníkov, ktoré sú potom kľúčové vo vytváraní ponuky s cenovo výhodnými výrobkami každodennej spotreby, v kvalite a šírke tovaru a vo veľkom množstve promočných programov.
Veľkému záujmu sa teší dlhodobý cenový program Trvalo nízke ceny pre 3 000 položiek, ktorých cena sa pravidelne upravuje tak, aby bola na trhu pre zákazníkov najpriaznivejšia. Aj v najnovšom cenovom programe s názvom Istota najnižšej ceny, zavedenom najskôr vo vybraných prevádzkach, a od polovice septembra vo všetkých Tesco obchodoch, obchod zaručuje najnižšie ceny v meste desiatich najobľúbenejších potravinových výrobkov.
Aj možnosť platby europeniazmi od 1. septembra tohto roka už vo všetkých Tesco obchodoch je výrazom záujmu o potreby zákazníkov."
Aktivity firmy Billa, s.r.o. v Slovenskej republike začali 29. 11. 1993 otvorením prvej filiálky v Trnave. S takmer ročným odstupom nasledovali filiálky v Bratislave a v Trenčíne. K výraznému zrýchleniu tempa došlo do roku 2000. V súčasnosti má Billa v Slovenskej republike 60 filiálok a zamestnáva 2500 pracovníkov. Do konca roka 2004 plánuje otvoriť ďalších 7 filiálok. Na predajnej ploche od 1000 m2 do 2400 m2 ponúka Billa značkový a diskontný tovar vo výhodných cenách. Podiel potravinárskeho sortimentu je približne 80 %.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
"Našou prednosťou je rovnomerné rozmiestnenie filiálok po celom území Slovenska. Predajne máme otvorené denne od 7.00 do 21.00 alebo 22.00 v závislosti od lokality. Okrem platby v hotovosti je možná úhrada tovaru platobnou kartou, Gastro lístkami, alebo darčekovými Billa poukážkami v hodnote 100, 200 a 500 korún.
Veľký dôraz kladieme na čerstvé potraviny. Oddelenie čerstvého tovaru, lahôdok, ovocia a zeleniny a samoobslužné oddelenie mäsových výrobkov a mäsa, ktoré sa spracováva priamo v predajni, prináša každodenne čerstvý tovar najvyššej kvality.
Okrem klasického sortimentu je v našich predajniach zastúpená i ponuka exotického ovocia, pričom zákazník má možnosť objednávky takých druhov ovocia, ktoré sa v momentálnej ponuke nenachádzajú. Každý týždeň sú pre našich zákazníkov pripravované špeciálne akcie, v ktorých ponúkame vybrané výrobky s výraznými zľavami.
Od konca septembra 2002 funguje v sieti Billa zákaznícky vernostný systém Billa klub. Členovia Billa klubu tvoria takmer 50 percent všetkých zákazníkov a ich podiel na celkovom obrate je okolo 65 percent."
Firma NAY začala na slovenskom trhu pôsobiť v roku 1991. V počiatkoch sa orientovala na dovoz a distribúciu elektroniky a prevádzkovala sieť menších maloobchodných predajní po celom Slovensku a Morave.
Od roku 1998 sa postupne transformovala na maloobchodný reťazec s konceptom veľkoplošných odborných predajní pod názvom NAY Elektrodom a NAY Elektro.
V súčasnosti prevádzkuje 8 predajní NAY Elektrodom - 3
v Bratislave a po jednom v mes-tách Trnava, Banská Bystrica, Žilina, Poprad a Košice. Pod názvom NAY Elektro prevádzkuje 4 predajne v Malackách, Prievidzi, Nových Zámkoch a Michalovciach.
Celkovo tak reťazec NAY tvorí 12 predajní a v novembri pribudne 13-ty NAY Elektrodom v Prešove. V súčasnosti firma NAY zamestnáva asi 600 zamestnancov.
* V čom sa odlišujete a čím chcete prilákať zákazníkov?
DANA SOLČIANSKA, firma NAY: "V predajniach NAY má zákazník možnosť vybrať si
z veľmi širokej ponuky tovarov - biela, čierna, kancelárska technika, množstvo komodít doplnkového tovaru - žiarovky, svietidlá, káble, predlžovačky a podobne.
Firma NAY sleduje vývoj trhu v cenovej oblasti a snaží sa mu pri-spôsobiť, alebo ho dokonca predbehnúť čo najlepšími cenami pre zákazníka. V tejto oblasti poskytuje dve služby - ak zákazník zisti, ešte pred tým než si v predajniach NAY zakúpi výrobok, že v inej predajni ho predávajú lacnejšie, bude mu cena upravená.
Ak cenový rozdiel zákazník zistí po nákupe, môže prísť do predajni NAY a cenový rozdiel mu bude vyrovnaný.
Samozrejmosťou sa stal odvoz tovaru zadarmo v rámci miest, kde sa nachádzajú. Zákazníci môžu získať potrebné informácie o službách alebo výrobkoch na infolinke. Tiež môžu pomocou internetu 24 hodín denne nakupovať aj z pohodlia domova prostredníctvom virtuálneho obchodného domu NAY Internetdom.
Na slovenskom trhu pôsobí Ikea už od roku 1992, pričom od roku 2002 sídli v novom obchodnom dome v Bratislave - s plochou 21 500 m2 a so 130 zamestnancami.
Vzhľadom na to, že firma má na Slovensku len jeden obchodný dom, ponúka Ikea pre mimo bratislavských zákazníkov možnosť objednať si tovar prostredníctvom zásielkovej služby.
Ikea Bratislava ponúka najmä sortiment bytového zariadenia - pod jednou strechou obchodného domu nájde návštevník 8000 druhov nábytku a bytových doplnkov, v zariadených izbách a bytoch nápady a inšpiráciu pre krajší domov.
Tovar si môžete na mieste vyskúšať a tak sa lepšie rozhodnúť. Okrem toho sa zákazníci môžu občerstviť v reštaurácii so švédskymi špecialitami, deti sa zahrať v detskom kútiku či v iných častiach obchodného domu.
(mapa)