Videli ste už niekedy vytrženie v očiach detí na húsenkovej dráhe? Odliepali ste už detské prstíky zvierajúce koníka na kolotoči? Prepadli ste už niekedy zúfalstvu, keď sa vaše dieťa rozhodovalo, či bude strieľať na plyšového leva alebo škriekajúce auto celú polhodinu? Ak áno, tak potom viete, že lunapark je pre deti siedmym nebom, adrenalínovou bombou a neodolateľnou pascou zároveň. Ak ste ešte nemali to šťastie a so žiadnym dieťaťom ste do lunaparku nezapadli, skúste si spomenúť, čo robila jazda na veľkom reťazáku s vami. Bolo to omamné a chceli ste to zažiť znova a znova. A chceli ste vyskúšať aj tú druhú atrakciu, aj tretiu...
Dnes sme už veľkí a zopár odstredivých pohybov nás už nerozhádže. A povedzme si na rovinu - keby nám aj na chvíľu napadlo oddať sa týmto radovánkam, rozhorčení rodičia malých jazdcov a pilotov by nás poslali do morálneho bahna spoločnosti. Takže je koniec bezstarostným zábavám? To už naozaj nie je miesto, kde by dospelák zažil vzrušenie, ohlušil zmysly farbami, vôňami, zvukmi? Ale, samozrejme, že je! Presne na to múdri ľudia vymysleli obchodné domy.
Základom dobrého obchodného domu je to, aby v každom jeho kútiku zneli hudobné hity tak nahlas, že ich nemôžete prepočuť. Keď prídete domov, hučí vám v hlave nákazlivý refrén od Britney Spears presne tak, akoby ste prišli od kolotočov.
K obchodným domom patria nerozlučne tiež výklady. Jasné, že na veľké farebné obrázky Toma a Jerryho vás už nenachytajú! Ale šarlátovo červené pery na plagáte pripomínajúcom, že vy za to stojíte, plnia tú istú funkciu. Vzdorovité pohľady neskrotných zarastených mužov na oddeleniach s pánskou módou sa tiež nedajú "kolotočárskymi" umeleckými výtvormi zahanbiť. Obchodné domy skrátka hýria farbami a svetlami ako hociktorý iný lunapark.
Do lunaparku lákajú deti zákerní predavači na cukrovú vatu a všakovaké sladké maškrty pochybného pôvodu. To na dospelých nestačí. V obchodných domoch sú na nich nachystané aj iné nezdravé delikatesy . V podstate sa delia na dva druhy - buď je to nazvané cudzojazyčne, alebo sa to volá klobása. V oboch prípadoch vám nie sú známe ingrediencie, z ktorých je to vyrobené. A to ani v prípade, že sa jedná o svetoznámu značku.
Pýtate sa, kde je to vzrušenie? Ocitli ste sa už v obchodnom dome v čase výpredajov? Dali ste si už záväzok, že obídete všetky butiky, na ktorých je veľký nápis "50 %"? Zažili ste už napínavý výlet do oddelenia s elektronikou? Sedeli ste už v obchodnom dome len tak pri káve a kochali ste sa majstrovskými dielami prírody, ktoré okolo vás chodili s holými pupkami? Tak vám potom nemusím tú čistú, ničím neskalenú radosť z prítomného okamihu dlho opisovať.
Obchodné domy sú tu na to, aby nám splnili všetky naše priania. Najlepšie pod jednou strechou. Aby sme z nich odchádzali s výčitkou, že sme niektorú atrakciu určite vynechali. A aby sme sa vracali s odhodlaním, že TENTORAZ všetko objavíme. Sú to jednoducho lunaparky pre dospelých. Ale neprezraďte to deťom, nech si ďalej myslia, že návšteva obchodného domu je seriózna záležitosť. Inak vám nabudúce povedia : "Keď budeš dobrý, zoberiem ťa zajtra do obchodného domu!"
GULIANA