-kometrových radoch pred predajňami Lidl. Nalákala ich nízka cena - mrazené kurence za 33,90 korún, banány za 11 korún, nektarinky za 14 či melóny za dve koruny za kilo - tomu sa proste nedá odolať!
Cesty v okolí supermarketov Lidl po celom Slovensku boli upchaté, ľudia čakali v dlhých radoch, kým sa dostali dnu. V nervóznej atmosfére občas padli aj tvrdšie slová a nadávky.
Odborníci predpokladajú, že po nástupe nového obchodného re-ťazca ceny v obchodných domoch začnú klesať. Takýto scenár sa totiž zopakoval vo všetkých krajinách, kde Lidl začal pôsobiť.
Prečo je lacnejší?
Tovar v supermarketoch Lidl je lacnejší, lebo obchod sa snaží maximálne minimalizovať náklady. Predajne sú strohé, takmer bez výzdoby a pracuje v nich len zopár predavačok, ktorých úlohou je len dokladať tovar. Obchod teda šetrí na mzdách i prevádzkových nákladoch.
Nižšie ceny si tiež Lidl môže dovoliť preto, lebo nakupuje výrobky vo veľkých množstvách (nepredáva široký sortiment vý-robkov - napríklad deväť druhov čistiacich prostriedkov, ale len jeden či dva, preto predá viac tovaru jedného druhu a môže nakupovať väčšie množstvá), čím získava veľké zľavy.
Ceny sa obchod snaží znižovať aj tak, že hľadá lacných dodávateľov po celom svete a dáva si vyrábať vlastný tovar na objednávku.
Lidl ponúka najmä potraviny, má však aj obmedzený sortiment drogériového tovaru, potrieb pre domácnosť a elektrospotrebiče. Ak však hľadáte značkové výrobky, budete musieť navštíviť iný obchod.
Napriek niektorým nevýhodám predpovedajú reťazcu Lidl aj u nás svetlú budúcnosť. Na Slovensku totiž žije veľa ľudí, ktorí majú nízky príjem a nezáleží im až tak na kvalite, ako na nízkej cene.
Začalo sa zlacňovať
Po vstupe Lidl na slovenský trh sa začalo zlacňovať. Nie však až na ceny, ktoré ponúka Lidl. Ten predával napríklad v akcii počas svojho otvorenia banány za 11 korún. Ostatné obchodné reťazce ich cenu síce o pár korún na kilo znížili, stále sa však pohybovala na hranici 30 korún za kilogram.
Z rádií odteraz budeme aspoň dvakrát týždenne počúvať: "Lidl je lacný", spolu s akciovými cenami na tento deň či týždeň.
Čoraz častejšie sa však začínajú presadzovať aj slogany ostatných obchodných domov: Nakupujte hypervýhodne!, snaží sa prezentovať sieť Hypernova.
"Carrefoure ten je lacnejší," ozýva sa hlas z rádia.
"Kvalitný tovar za najnižšie ceny!" chvália sa skoro všetky obchodné domy.
Konkurenciu musel privítať aj iný ako potravinový reťazec: Baumax. Krídelká sa mu snaží pristrihnúť nový obchodný reťazec Hornbach, ktorý rovnako ako Baumax ponúka sortiment pre dom, byt a záhradu. Baumax okamžite znížil ceny a na predajne vylepil obrovský plagát s logom: Má to cenu, porovnávať cenu!
Väčšina obchodných domov sa snaží zákazníkov zaujať najmä cenami.
Tvrdia, že práve kvalita za nízku cenu je to, čo chcú zákazníkom ponúkať. Na otázku, čím chcete zákazníkov zaujať, kvalitu za nízke ceny ponúkli takmer všetky obchodné reťazce.
Skúsenosti z ankety medzi internetovými čitateľmi denníka SME však vyplynulo, že pri nákupe v obchodoch hľadajú aj čosi iné: dlhé otváracie hodiny, často aj cez sviatky. Práve pre tento dôvod totiž chodí do hyper -
a supermarketov nakupovať presne 60 percent z nich.
Marcela Polláková