BRATISLAVA - Národná banka Slovenska (NBS) pokračuje vo svojej iniciatíve zrušiť halierové mince zhromažďovaním názorov od odborníkov aj bežných ľudí. „Hoci nejde o reprezentatívny prieskum, môžeme povedať, že reakcie na nápad zrušiť haliere sú väčšinou priaznivé,“ povedal SME hovorca NBS Ján Onda.
Dôvodom zániku halierov sú vysoké náklady na ich výrobu. Ročne na ne štát minie 28 miliónov korún a vplyvom inflácie výrobné náklady narastajú. Inflácia je zároveň zodpovedná za pokles kúpnej sily haliernikov. Každým rokom sa preto zvyšuje rozdiel medzi cenou mince a jej hodnotou. V prípade desaťhaliernikov je tento rozdiel až trojnásobný. Vyrazenie jedného desaťhaliernika teda stojí viac ako 30 halierov.
NBS považuje za najrozumnejšie zrušiť všetky tri halierové mince (10-, 20- a 50-halierniky) súčasne. S tým nesúhlasí ministerstvo financií: „Náš návrh je zrušiť mince v hodnote 10 a 20 halierov. Päťdesiathalierniky chceme ponechať, aby sme predišli neúmernému zaťaženiu sociálne slabých vrstiev,“ vysvetlil SME hovorca Peter Papánek.
Zrejme najväčšie starosti by s rušením mincí mali obchodníci. Tí budú musieť nielen prestaviť svoj pokladničný softvér, ale aj zvoliť taký spôsob zaokrúhľovania cien, ktorý neodradí zákazníka. „V prvom rade to zmení prístup k cenotvorbe. Zaokrúhliť na haliere tisíckorunu je iné, ako zaokrúhliť pečivo, ktoré dnes predávame aj po 90 halierov,“ vysvetlil Tibor Tabery z Jednoty.
Podľa Ondu si NBS predstavuje riešenie problému zaokrúhľovania tak, že sa zaokrúhli len cena celého nákupu a nie každej položky zvlášť. Obchodníci to však nevidia až tak jednoducho. „Nastaviť kritériá spravodlivosti tak, aby zákazník (alebo naša spoločnosť) v konečnom dôsledku cenový rozdiel nezaplatil, považujem za nemožné,“ doplnil Tabery.
Na čerpacích staniciach pomôže k plynulému prechodu na bezhalierový život rozvíjajúci sa systém platieb prostredníctvom platobných kariet. Podľa hovorcu Slovnaftu Ľubomíra Žitňana sa v súčasnosti takto nakupuje až 40 percent z predaného objemu pohonných látok. „Ak by sa zaokrúhľovala len cena celého nákupu, nemusel by v tom byť veľký problém,“ dodal Žitňan. Výhodou je podľa neho aj spotrebiteľské správanie. „Naši zákazníci si často zaokrúhľujú celkovú cenu sami - tankujú tak, aby bola cena zaokrúhlená na desať- alebo aj stokorunáčky,“ povedal Žitňan.
JURAJ JAVORSKÝ