BRATISLAVA - Bývalá firma poradkyne premiéra Táni Rosovej - agentúra na výskum verejnej mienky Markant - získala v tomto roku od Úradu vlády dve zákazky za asi 1,5 milióna korún. Firmu úrad oslovil priamo, verejnú súťaž nevypísal.
Zuzana Wienk z Aliancie pre podporu fair-play hovorí, že Úrad vlády sa odvoláva na rámcovú zmluvu o spolupráci, ktorú s Markantom má. Podpísal ju v roku 2003, išlo o zákazku za 8,5 milióna. Spoločnosť má do roku 2005 spracúvať výskumy verejnej mienky a dať vláde odpoveď na otázku, ako ľudia vnímajú reformy.
"Urobili sme transparentnú a otvorenú verejnú súťaž. Oznam o jej konaní bol zverejnený tri mesiace vo Vestníku pre verejné obstarávanie u nás aj v Česku," povedal hovorca vlády Martin Maruška.
Majiteľ Markantu Mário Dobrovodský pre denník Pravda povedal, že jeho firmu si úrad vybral, lebo dosiahla najlepšie výsledky. Úrad vlády však SME potvrdil, že Markant bol jedinou agentúrou, ktorá sa do súťaže prihlásila, preto výberová komisia nemala čo porovnávať.
Rosová je od roku 2004 riaditeľkou vládneho Centra informačných stratégií, ktoré má na starosti zadávanie výskumov verejnej mienky. V čase, keď prebiehal tender, bola poradkyňou premiéra.
Denník SME sa cez Marušku spýtal premiéra, či si nemyslí, že ide o klientelizmus? V písomnej odpovedi stálo: "Čo konkrétne?"
Zástupcovia konkurenčných prieskumných agentúr na Slovensku - Focus, Dicio, GfK aj ÚVVM - hovoria, že o verejnom obstarávaní nevedeli. Vestník nečítali a nikto ich na súťaž neupozornil, hoci tak spravidla štátne inštitúcie robia.
ÚVVM patrí pod štátny Štatistický úrad. "Neboli sme oslovení, že sa robí takáto súťaž, nevedeli sme o tom," povedal riaditeľ agentúry František Szabó. Vláda podľa neho agentúru cez Štatistický úrad pri niektorých projektoch automaticky osloví, aby spracovala určitý prieskum, inokedy zasa nie.
"Je taká dobrá prax, že nás oslovia, mailom alebo telefonicky, ak bola nejaká súťaž vyhlásená. O tomto nás neoboznámili," povedal riaditeľ Dicio Miroslav Švec. Firma sama vestník nesleduje aj preto, že nezvykne spolupracovať so štátnymi inštitúciami.
To, že sa niekedy štátne inštitúcie samy ozvú, ak vypísali súťaž, potvrdil aj vedúci výskumu Focusu Martin Slosiarik. "Nemonitorujeme pravidelne stránky ministerstiev a vestníky, pretože predpokladáme, že Focus je v tejto oblasti známy, má istú kvalitu, a predpokladáme, že nám dajú vedieť," povedal. Takýto postup by od Úradu vlády považoval za priehľadnejší.
Focus, Dicio ani GfK v posledných rokoch s Úradom vlády nespolupracovali. Markantu Úrad vlády od roku 1998, keď sa stal premiérom Mikuláš Dzurinda, vyplatil 3,5 milióna korún.
Rosová podľa informácií SME radila Dzurindovi už pred voľbami v roku 1998. Spolumajiteľkou Markantu bola do konca roku 2002, teda aj v čase keď už bola internou poradkyňou premiéra. Z dokumentov, ktoré Úrad vlády poskytol Aliancii pre fair-play, premiérovi radila v rokoch 2001 a 2002.
SME zas Úrad vlády oznámil, že v januári 2002 Rosová na rok od premiéra odišla, lebo jej firma sa uchádzala (úspešne) o grant z európskeho projektu PHARE na 450-tisíc eur. Išlo o projekt Korupcia nám pije krv. Od januára 2003 sa opäť vrátila do trvalého pracovného pomeru k premiérovi, a podnikania sa vzdala. V komisii, ktorá vyberala prieskumnú agentúru, podľa tlačového oddelenia Úradu vlády nebola.
Autor: ROMAN KRPELAN