Pri úspešnom začleňovaní migrantov do spoločnosti má významnú úlohu škola, zdôraznila vo svojej najnovšej štúdii Informačná sieť o výchove a vzdelaní Eurydice, ktorá je súčasťou vzdelávacieho programu Európskej únie Socrates. Za prioritu považuje, aby deti cudzincov zvládli vyučovací jazyk.
Deti migrantov chodia spravidla do toho ročníka, ktorý zodpovedá ich veku.
Len niektoré severské štáty a tiež Estónsko a Cyprus im však ponúkajú možnosť dvojjazyčného školského vzdelania, čo znamená, že sa predmet učí v rodnom jazyku školáka a súčasne vo vyučovacom jazyku školy.
V niektorých ďalších krajinách sa deťom migrantov, ktorí sú v novej vlasti krátko, ponúka účasť na riadnej výučbe, pri ktorej si môžu osvojiť potrebné vedomosti, najmä jazykové. V Čechách ani na Slovensku deti cudzincov všeobecne žiadne výhody nemajú, nie sú pre ne teda vytvorené žiadne špeciálne podmienky.
Rodičia cudzincov buď svojim deťom zaplatia súkromné hodiny, alebo je na dobrej vôli učiteľov, aby im s novým jazykom pomohli.
Eurydice vo svojej štúdii informovala, že vo väčšine členských krajín EÚ je podiel cudzincov medzi školákmi menší ako šesť percent, v Nemecku a Rakúsku je to však viac ako desať percent, v Luxembursku dokonca až vyše 30.
Na Slovensku žilo vlani 29 499 cudzincov a z nich bolo 3221 detí v školskom veku.
Eurydice pripomína, že smernica EÚ členom ukladá, aby sa s deťmi cudzincov nakladalo rovnako ako s deťmi vlastných občanov. Členské krajiny však môžu túto požiadavku obmedzovať a vyžadovať od detí dostatočnú znalosť vyučovacieho jazyka.
Veľa členských štátov sa podľa správy snaží ponúkať deťom cudzincov výučbu v ich materinskom jazyku. Táto možnosť však závisí od konkrétnej situácie, napríklad od toho, či je k dispozícii učiteľ.
Jediným štátom, kde deti migrantov môžu mať vyučovanie vo svojom rodnom jazyku, ak si to želajú, je Švédsko. Eurydice pokladá možnosť výučby v materinskom jazyku pre deti migrantov za prvok budovania mostov mezi kultúrami. (čtk)