Združenie autodopravcov Česmad minulý týždeň vyzvalo Protimonopolný úrad na prešetrenie cenového postupu Slovnaftu, ktorý podľa nich v cenách neodzrkadľuje vysoké ceny ropy na svetových trhoch, ale predovšetkým svoju maržu. Neoprávnenosť nákladov dokazuje aj to, že Slovnaft naftu predáva lacnejšie v Čechách ako na Slovensku, argumentujú dopravcovia.
Protimonopolný úrad však tvrdí, že voči cenám je bezmocný. "Protimonopolný úrad považuje síce spoločnosť Slovnaft za dominantnú na trhu maloobchodného predaja pohonných látok, ale voči jej neprimerane vysokým cenám nemôže zasiahnuť. Kompetencia úradu je zasiahnuť len proti dominantným subjektom v prípade neprimeraných obchodných podmienok, diskriminácii alebo viazaní predaja na nesúvisiace záväzky," tvrdí hovorca Protimonopolného úradu Miroslav Jurkovič.
Ich regulácia je podľa neho v rukách ministerstva financií. "Ak dôjde k ohrozeniu trhu vplyvom nedostatočne rozvinutého konkurenčného prostredia, môže ministerstvo financií cenu zaregulovať, pričom pri posudzovaní stavu konkurenčného prostredia sa vyžaduje stanovisko Protimonopolného úradu," vysvetlil Jurkovič.
Ministerstvo však svoju kompetenciu zatiaľ nevyužilo a takýto posudok si od Protimonopolného úradu nevyžiadalo. "Ministerstvo financií vývoj pozorne monitoruje. Ak po dôkladnej analýze dospeje k záveru, že rastom cien dochádza k ohrozeniu trhu pre nedostatočne rozvinuté konkurenčné prostredie, zasiahne," povedal Mikuláš Gera z tlačového odboru ministerstva financií.
Ak by sa rezort financií rozhodol pre reguláciu, mohol by tak urobiť vyhlásením buď pevnej alebo maximálnej ceny. "V prípade, že by došlo k zmene v spôsobe regulácie, Slovnaft sa tomu prispôsobí a bude to rešpektovať," reagovala hovorkyňa Slovnaftu Kristína Félová.
Minister financií Ivan Mikloš však súčasnú situáciu na trhu pohonných látok považuje za dôsledok fúzie Slovnaftu s Benzinolom v roku 1995, ktorú vtedy schválil Protimonopolný úrad. "V súčasnosti sa vznik takého dominantného subjektu na slovenskom trhu v zlom vracia," vyhlásil nedávno Mikloš.
Cestu znižovania spotrebných daní minister už viackrát odmietol.
Na rozdiel od Slovenska, český úrad na ochranu hospodárskej súťaže v júni tvrdo zakročil, keď predajcom vyrubil pokuty v hodnote 313 miliónov korún za nezákonné kartelové dohody. Zistil, že ešte v roku 2001 predajcovia súčasne zvýšili ceny o jednu českú korunu.
Analytik: Regulácia cien by nebola šťastná
Podľa ekonóma Roberta Pregu z Tatra banky by administratívna regulácia cien pohonných látok nebola riešením. "Je síce pravda, že na našom trhu dominuje jeden silný hráč, ktorý môže ovplyvňovať ceny viac, ako je štandardné v iných krajinách. Takáto situácia je tu však už dlhodobo a skôr je na mieste otázka, ako k nej došlo. Na druhej strane administratívnu reguláciu neviem celkom dobre technicky predstaviť. Ak by sa ceny menili napríklad raz ročne, myslím, že by sme boli v takej istej situácii ako teraz," hovorí analytik.
Kedy je ohrozená hospodárska súťaž a má zasiahnuť Protimonopolný úrad?
Zneužívanie dominantného postavenia
Dominantné postavenie na trhu vzniká vtedy, ak podnik nie je vystavený podstatnej súťaži alebo vďaka svojej ekonomickej sile sa môže správať nezávisle.
Zneužitím dominantného postavenia na trhu je:
- priame alebo nepriame vynucovanie neprimeraných obchodných podmienok,
- hrozba obmedzenia alebo obmedzenie výroby, odbytu alebo technického vývoja tovaru na úkor užívateľov,
- uplatňovanie rozdielnych podmienok voči jednotlivým podnikateľom, ktorými sú znevýhodňovaní v súťaži,
- vnútenie aj iných podmienok nesúvisiacich s predmetom zmluvy,
- dočasné zneužívanie ekonomickej sily s cieľom vylúčiť súťaž.
Dohody obmedzujúce súťaž
Dohoda alebo zosúladený postup podnikateľov môžu mať za cieľ alebo následok obmedzovanie súťaže.
Zakázaná je najmä dohoda obmedzujúca súťaž, ktorá obsahuje:
- priame alebo nepriame určenie cien tovaru alebo iných obchodných podmienok,
- rozdelenie trhu alebo zdrojov zásobovania,
- záväzok účastníkov dohody, že voči jednotlivým podnikateľom budú uplatňovať rozdielne podmienky, ktorými sú, alebo môžu byť títo podnikatelia znevýhodňovaní v súťaži,
- ak podnikatelia koordinujú svoje ponuky v procese verejného obstarávania,
- záväzok obmedzenia alebo kontroly výroby.
Zdroj: Zákon o ochrane hospodárskej súťaže
Kedy sa môžu ceny regulovať podľa zákona?
- vznikne mimoriadna trhová situácia,
- dôjde k ohrozeniu trhu vplyvom nedostatočne rozvinutého konkurenčného prostredia. Pri posudzovaní stavu konkurenčného prostredia sa vyžaduje stanovisko Protimonopolného úradu
- vyžaduje si to verejný záujem, ochrana spotrebiteľa,
- existujú technologické, organizačné a ekonomické väzby medzi predávajúcim a kupujúcim
- v sieťových odvetviach (telekomunikácie, energetika)
Kto môže ceny regulovať?
- ministerstvá,
- regulačné štátne úrady - Telekomunikačný úrad, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví,
- vyššie územné celky,
- správy finančnej kontroly,
- Slovenská obchodná inšpekcia.
Spôsoby regulácie cien:
- určenie maximálnych alebo pevných cien a určenie taríf,
- určenie záväzných podmienok výroby, dodávok a nákupu,
- určenie ekonomicky oprávnených nákladov a primeraného zisku vrátane rozsahu investícií, ktoré možno do cien a taríf započítať.
Zdroj: zákon o cenách