projekt Bratislava.
Technológia zaplavovania sa v Bratislave využila už pri Novom moste aj Moste Lafranconi. Ojedinelý je však spôsob otáčania, ktorý so zaplavovaním úzko súvisí. Pilier, okolo ktorého sa má - ako dvere okolo pántov - most otočiť, je momentálne jeho jediný definitívny bod. Druhý, vzdialený asi štyridsať metrov od brehu na petržalskej strane, čaká na opačnú operáciu - nasunutie mostnej konštrukcie. "Na prvý pohľad je to jednoduché, skúste si však predstaviť manipuláciu s dvadsaťkilometrovým stĺpom postaveným z vriec cementu," upozorňuje Nagy.
Keď pri nasúvaní oceľovej konštrukcie súlodie priťažíte, poklesne. Preto sa vopred načerpáva asi 3000 kubíkmi vody, ktorá sa počas operácie postupne odčerpáva. Pri nasúvaní mosta na opačný pilier sa voda opäť postupne načerpá. "Samozrejme, nie je to ako tresnúť dvermi. Operácia prebieha veľmi pomaly a v prvý deň prakticky nie je nič vidieť. Ak by ste teda počuli správy, že niečo nie je v poriadku, neznepokojujte sa," hovorí.
Po Dunaji nesmie prejsť v týchto dňoch ani člnok. Vodné dielo Gabčíkovo udržuje stabilnú hladinu vody až po Starý most. Pri zaplavovaní môže fúkať vietor rýchlosťou maximálne 14 metrov za sekundu, prietok Dunaja nemôže byť väčší ako 2200 kubíkov. Špeciálna meteorologická služba spresňuje predpoveď počasia pre danú lokalitu.
"Obrovskou výhodou je, že most sa montoval na zemi, nie nad Dunajom," hovorí Ladislav Nagy. "Je zmontovaný kvalitne a rýchlo, za čo sa však platí výnimočnou operáciou. Zhruba pred dvoma týždňami bol zdvihnutý z lešenia do polohy pre zaplavovanie, čím vlastne bola otestovaná nosnosť konštrukcie. Rozdiel medzi skutočným a teoretickým priehybom je menší ako 0,5 percenta".
Základným kritériom mostných konštrukcií je rozpätie mosta, teda vzdialenosť medzi podperami. Na Slovensku je z toho hľadiska na prvom mieste bratislavský Nový most so vzdialenosťou podpier 303 metrov. Druhým najväčším bol do tejto chvíle bratislavský Prístavný most s rozpätím 204,8 metra, ktorý teraz 'predbieha' najnovší most Košická s rozpätím 231 metrov. Veľký skok dopredu zaznamenáva Most Košická v histórii oblúkových mostov na Slovensku. Doteraz najväčšími boli cestný most cez Bytču s rozpätím cez 100 metrov a diaľničný železničný most v Bratislave v rozpätí zhruba 120 metrov. V dizajnovom stvárnení môže Most Košická okrem spomínaných súperiť u nás napríklad s Mostom Márie Valérie v Štúrove, s mostami medzi Belušou a Sverepcom alebo s početnými diaľničnými estakádami.