V niektorých sférach držali monopol určité firmy a spoločnosti. V bežnom živote sa to prejavovalo napríklad tak, že ak ste si chceli dať v okolí vášho bydliska kávu, bola tam iba jedna kaviareň so zlou obsluhou, a tak ste nemali na výber. Zaťali ste zuby a umožnili im prežiť. Ale tento rok som zaregistroval, že biznis sa uberá iným smerom. Konečne nastúpila konkurencia.
Vždy, keď idem nakupovať, cítim, že obsluha je buď veľmi dobrá, alebo veľmi zlá. Ten rozdiel medzi dobrým a zlým je na Slovensku citeľný. Keď niekde natrafím na dobrú čašníčku alebo predavačku, obyčajne sú tam všetci ostatní aspoň takí dobrí. Keď mám však zlý dojem z jedného člena personálu, obyčajne sú všetci ostatní podobne neprijateľní. Nie je to vina nikoho iného než vedúceho, manažéra. Pravdepodobne si ešte neuvedomil, že konkurencia sa už začala. Ak to sám nevie, nečudujme sa, že to nevedia zamestnanci. Veľa zlých podnikov a obchodov na Slovensku čoskoro skrachuje, veď zákazník už má na výber. Ale netreba sa báť. Pre ekonomiku je bankrot nekvality zdravý.
So servisom podľa mojich predstáv sa obyčajne stretávam na benzínových čerpadlách. Pravdepodobne je to práve pre veľkú konkurenciu. Všimol som si, že veľké firmy prichádzajú na Slovensko najmä zo susednej cudziny. Často chodím napríklad do obchodu s náradím, záhradníckymi a stavbárskymi pomôckami, pretože domáce majstrovanie sa na Slovensku stalo mojím absolútnym hobby. Predavači sú milí, ochotní a informovaní. Navyše vždy trpezlivo počúvajú moje otázky v lámanej slovenčine a ja odchádzam spokojný. Myslím si, že je to najlepší obchod v Bratislave a pomohol mi zmeniť názor na personál v slovenských predajniach.
Nedávno otvorila v Bratislave iná firma obchod s podobným sortimentom. Zašli sme tam so ženou. Reklama neklame, tovaru je na výber, ceny sú dobré, predajňa je prehľadná, ľahko sa zorientujete, ale ten servis! Nikto sa o vás nezaujíma. Pri pokladnici je (zrejme) neškolený personál, tvoria sa nekonečné rady otrávených zákazníkov. Som si však istý, že manažment si to čoskoro uvedomí a ľudí zaškolí alebo vymení. Veď konkurencia nespí.
Mňa konkurencia ohromne teší, pretože je zárukou aktivity. Dúfam, že o tri roky ma už žiadna predavačka či čašníčka nebude vítať a odprevádzať so zachmúreným čelom a strohým: "Dovi."
Autor: MASAHIKO