BRATISLAVA - Podľa autora koncepcie decentralizácie Viktora Nižňanského regionálne samosprávy budú musieť v prvom rade schváliť organizačnú štruktúru, vytvoriť úrad, budú musieť prevziať právomoci od štátnej správy. Zastupiteľstvá musia ku koncu marca schváliť rozpočet.
Pomerne rýchlo budú musieť pripraviť a schváliť stratégie v oblasti školstva, zdravotníctva, sociálnych vecí, kultúry, dopravy, prepravy a regionálneho rozvoja. Vytvoria si tak podklady pre vyjednávanie so štátom o spoluúčasti na rozvojových programoch. Bez schválených dlhodobých koncepcií totiž nebudú môcť pripravovať projekty na získavanie peňazí.
Podľa Nižňanského nebudú začínať od nuly: „Môžu sa odraziť od podkladov, ktoré už existujú v oblasti regionálneho rozvoja a územného rozvoja. Existujú schválené územné plánovacie dokumentácie.“
Fungovanie zariadení školstva, zdravotníctva a sociálnych vecí je zabezpečené na dva roky. Regionálne samosprávy samy nemajú právo meniť sieť týchto zariadení. Ak budú chcieť ušetriť peniaze a niektoré zrušiť, musia sa dohodnúť s ministerstvami.
Podľa Nižňanského sa zásadné zmeny v tejto oblasti nedajú začiatkom prvého volebného obdobia očakávať, lebo samosprávam zatiaľ chýbajú analýzy: „Musia mať pripravené vlastné argumenty.“
Samosprávy prevezmú kompetencie po etapách. Naplno začnú pracovať až v roku 2003. Od roku 2004 by mal byť známy nový systém financovania verejnej správy. Samosprávy by mali mať väčšie vlastné príjmy a nižšie dotácie zo štátneho rozpočtu.
Nižňanský sa neobáva, že jednofarebné zastupiteľstvá by neboli dostatočne kontrolovateľné: „Zmyslom našej koncepcie bolo posilniť vonkajšiu kontrolu. Čo sa týka rozhodovania o financiách, určite sa posilní vonkajší kontrolný systém. Väčšina peňazí do VÚC príde budúci rok zo štátneho rozpočtu, a tie budú pod kontrolou. Nemyslím si, že v prvom volebnom období by jednofarebnosť zastupiteľstva mohla byť podstatnou chybou. Trochu môže ovplyvniť prípravu rozvojových dokumentov, kde stranícka politika môže zohrať väčší význam ako v parlamentoch, ktoré budú zložené z viacerých politických strán. Trenčiansky kraj je však jediný prípad. V Bratislavskom kraji, kde s výraznou prevahou vyhralo jedno zoskupenie, je určitá diferenciácia vnútri koalície.“