Pomôcť vybrať si, ktorá nemocnica je lepšia, by mohli zdravotné poisťovne. Tie si však vlastné údaje o nemocniciach zatiaľ netrúfajú zverejniť - niektoré sa to chystajú urobiť po schválení zdravotníckej reformy. "Všeobecná zdravotná poisťovňa by sa mala po reforme transformovať na obchodnú spoločnosť. Potom už bude môcť robiť nielen to, čo jej zákon dovoľuje, ale aj to, čo jej zákon nezakazuje. Budeme pre svojich poistencov zverejňovať údaje, ktoré sa týkajú zmluvných partnerov poskytovateľov zdravotnej starostlivosti," povedal hovorca Milan Velecký. Najväčšia poisťovňa má už dnes pripravenú analýzu nemocníc. Jej výsledky predstavila riaditeľom a využíva ich pri dohodovaní výšky objednávky a ceny za hospitalizáciu. Velecký dodáva, že ich kritériá majú rozdielnu váhu. "Najväčší dôraz dávame na opätovnú hospitalizáciu pacienta - tlak na vyliečenie 'na prvý raz'. Najnižší dôraz je na dĺžke hospitalizácie," povedal.
Aj riaditeľ poisťovne Dôvera Peter Kalenčík tvrdí, že po reforme sprístupnia pacientom kritériá, podľa ktorých budú hodnotiť kvalitu nemocníc, zverejnia aj zoznam nemocníc, ktoré tieto kritériá splnili.
Peter Goliaš z Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy povedal, že po reforme budú rebríčky kvality nemocníc musieť zostavovať poisťovne, ich zverejnenie však povinné nebude. Podľa neho treba reformu zdravotníctva doplniť o to, aby rebríčky robila nezávislá inštitúcia.
(dro)
Podľa čoho sa hodnotí kvalita Niektoré kritériá kvality nemocníc sa požadujú aj dnes. Sú to:
* odborná spôsobilosť,
* certifikáty o odbornom raste,
* prístrojové vybavenie a jeho pravidelné kontroly,
* vykazovanie výkonov poisťovni podľa svetových trendov,
* dodržiavanie zmluvných podmienok medzi poisťovňou a poskytovateľom zdravotnej starostlivosti,
* výsledky revíznej činnosti vykonávanej poisťovňou,
* služby navyše pre pacienta - úprava ordinačných hodín,
* rehospitalizácie, opakovaná liečba,
* diagnostika,
* spádová oblasť poskytovateľa ako kritérium určujúce efektívne využitie kapacít poskytovateľa zdravotnej starostlivosti a iné.
Po prijatí reformných zákonov pribudnú ďalšie kritériá kvality, napríklad ISO (International standards organization), úspešnosť v prevencii, správna laboratórna prax, ale aj spokojnosť pacienta na základe prieskumov. Momentálne prebieha diskusia zdravotných poisťovní a lekárskej obce o znení kritérií a požiadaviek na kvalitu zdravotnej starostlivosti.
Zdroj: VZP Dôvera