
Keď v roku 1984 Renault a Matra predstavili svoj prvý Espace, odborná verejnosť ho označila za odvážny a výstredný koncept. Len málokto vtedy tušil, že práve má tú česť s budúcim lídrom segmentu monopriestorových vozidiel (MPV) na európskom trhu.
15. december 1982 , Styling Centrum Renault vo francúzskom Rueil. Práve prebieha míting pri príležitosti predvedenia nového prototypu spoločností Renault a Matra pod názvom P23. Tu sa zrodila myšlienka vyrobiť prvý Espace a vyjasňujú sa i úlohy – Renault zodpovedá najmä za definíciu produktu, dizajn, úžitkovú silu, reklamu a predaj. Matra si vzala na starosť vývoj a produkciu.
Úžas, ktorý vyvolalo predstavenie prvého Espace v apríli 1984 sa dal očakávať - ešte nikto predtým podobný model nevidel. Neprerušovaná podlaha, päť alebo sedem samostatných sedadiel a ľahká karoséria spôsobili doslova malú revolúciu. Názov Espace model úplne vystihol a reklama ho vedela aj umne využiť – často pritom upozorňovala na vlastnosti, presahujúce „rámec tohto sveta“. V januári podstúpila 1988 prvá generácia Espace prvé zmeny; všetky verzie dostali novú čelnú hranu a verzia Quadra bola naviac vybavená náhonom na všetky štyri kolesá. Espace II, ovenčený úspechmi zo ženevskej Motor Show v roku 1991, dosiahol do roku 1996 predaj až 316.518 kusov.
V októbri 1996 sa objavila tretia generácia Espace, ktorá znamenala príklon k náročnejšiemu zákazníkovi a pon úkla ešte priestranejšie vozidlo - extra dlhú verziu Espace III. Koncom roku 2001 bol podiel Espace III na trhu MPV vyššej triedy 18.5% a celková produkcia automobilov Espace tretej generácie dosiahla 365.200 vozidiel.
Štvrtá a posledná generácia – Espace IV a Grand Espace – uzrela svetlo sveta v septembri 2002. Benzínové a dieselové motory V6 (vo svojom segmente predstavujú unikát) ponúkajú skvelý pôžitok z jazdy a upevňujú pozicioning vyššej triedy, ktorý začal už príchodom Espace III.
Espace IV nie je len lídrom v oblasti komfortu, výkonu, ale aj bezpečnosti. Päť hviezdičiek v testoch EuroNCAP mu nestačilo a k svojmu hodnoteniu pridal i najlepšie skóre v histórii. Podobne ako tri predchádzajúce generácie, aj Espace IV sa teší veľkému úspechu v predaji a používa aj najvyššiu mieru lojality vo svojom segmente: 75% vo Francúzsku a 66% vo zvyšku Európy. Úspechy pioniera monopriestoru inšpirovali i modely Renault Twingo, Scénic a Modus, ktoré sa vydali po jeho stopách. Takmer všetky z nich patria k lídrom svojho segmentu v západnej Európe.
Oslavy dvadsiatin sa naviac prelínajú s ďalším významným míľnikom – práve v júli tohto roku opustil výrobnú linku už miliónty automobil Espace. Úspešná sága menom Espace tak pokračuje i naďalej!