Súčasťou festivalu Ars Electronica v Linzi bol aj večer vizualizovanej hudby Klangwolke. Na fotografii laserová šou nad riekou Dunaj k hudbe rakúskeho skladateľa Petra Wolfa. FOTO - AP/ČTK
Notebooky a dataprojektory zaplnili na týždeň výstavné priestory niekoľkých umeleckých centier v rakúskom Linzi. Festival Ars Electronica, ktorý v tomto meste každoročne od roku 1979, už po jubilejný dvadsiaty piaty raz prezentuje to najaktuálnejšie z oblasti digitálnych technológií. Tentoraz pod názvom odkazujúcim k retrospektívnemu pohľadu na uplynulé štvrťstoročie - Timeshift (časový posun).
Barok a high tech
Linz každého návštevníka prekvapí harmonickým spojením starého s novým. V meste s barokovým historickým jadrom za posledných pätnásť rokov vyrástlo niekoľko budov s dizajnom odkazujúcim k najnovším trendom. Takým je aj múzeum umenia Lentos či O.K. Centrum. Na súčasnej pozícii festivalu Ars Electronica má zásluhu aj kladný prístup zastupiteľov mesta a miestnych sponzorov. Hlavný predstaviteľ mestského zastupiteľstva Linzu Dr. Franz Dobusch charakterizoval podporu festivalu ako "túžbu postaviť symbol pre orientáciu Linzu smerom k budúcnosti a jej inovatívnej moci".
Ars Electronica je jedným z najväčších festivalov digitálneho umenia na svete. Ukazuje, ako technický pokrok prerastá do oblasti umenia, respektíve ako súčasné umenie reaguje na najnovšie technické výdobytky. Idea festivalu však ide ešte ďalej. Siaha do spoločenskej oblasti, skúma, ako nové technológie vplývajú na dnešnú spoločnosť, zaoberá sa trendami budúcnosti, fikciami aj víziami vplyvu dneška na formovaní zajtrajšieho života a jeho hodnôt.
Nová kategória - smerom ku spoločnosti
Ars Electronica je súťažným festivalom. Tento rok sa prihlásilo viac ako tritisíc projektov z osemdesiatich piatich krajín sveta. Výsledky víťazov aj nominovaných sú prezentované formou výstavy, ktorá trvá aj po skončení samotného festivalu. V piatok večer sa slávnostne odovzdávali ocenenia festivalu Ars Electronica Zlatá Nike za práce v šiestich kategóriách - Počítačová animácia a vizuálne efekty, Digitálna hudba, Interaktívne umenie, Internetová vízia, u 19 - voľné programovanie mladších ako 19 rokov. Pri príležitosti 25. výročia bola založená ďalšia kategória ceny Prix Ars electronica - Digitálne komunity (Digital communities) Ako povedala jedna z hlavných organizátoriek festivalu Christine Schopfová "táto platforma bola vytvorená pre príkladné vizionárske projekty, iniciatívy a podujatia, ktoré použitím digitálnych a networkových technológií prispievajú k zlepšeniu ľudského spolužitia." Prvým víťazom tejto kategórie sa stal medzinárodný projekt zameraný na vzdelávanie mladých Afričanov v oblasti sexuality - The World starts with me.
Zaostrené na interaktivitu
Na hlavnom námestí Linzu je rozložené veľké premietacie plátno a pod ním sú postavené dva tubusové bazény. Okoloidúci môžu vojsť do bazéna a vyskúšať si helmy určené na telefonickú komunikáciu. V hlavnej budove AE - Ars Electronica Center vám na ruku sadajú animované motýle projektované na vodnú paru. Na rozdiel od iných expozícií umenia, je na Ars Electronica dovolené takmer všetko. Dotýkať sa vecí, manipulovať nimi, pracovať s počítačmi, skladať elektronické hračky, listovať v elektronických knihách, kričať, spievať, tancovať. Navyše aj snímať fotografie a video pre vlastné potreby. Vo výstavných priestoroch pobehujú deti a cítia sa tu ako doma. Je to svet virtuálny, ktorý však poskytuje cestu k živému zážitku vytvorenému vlastným vstupom do hry.
Technológie sú pre mňa prostriedkom, nie cieľom
V roku 1987 pripravil ako prvý umelec zo Slovenska projekt pre Ars Electronicu Michal Murin. Tento festival sleduje od roku 1984. Ako prvý uviedol na Slovensku termín radioart. V súčasnosti prednáša na Fakulte výtvarných umení v Banskej Bystrici v oblasti multimediálnej tvorby. Na aktuálnej Ars Electronica poskytol pre SME rozhovor:
Ako sa pozeráte na tento ročník Ars Electronica?
"Keďže tento festival má okrem súťaže, výstav a sympózií každý deň, koncerty, elektronické divadelné predstavenia, demonštrácie diel na námestí, nie je možné sa na to pozerať ako na výstavu v múzeu. Je to živý organizmus, ktorý kladie otázky a voľne naznačuje možné odpovede."
Aký je na Slovensku záujem o digitálne umenie?
"V krajine, kde je problém do galérie zabezpečiť tri dataprojektory na prezentáciu, je ťažké hovoriť o prezentovaní digitálnych technológií. Mladí tvorcovia a študenti to určite prelomia, klíma sa zahusťuje aj niektorými komunitnými aktivitami. Najprogresívnejšie zo štátnych inštitúcií je na tom Slovenský rozhlas a jeho webové stránky www.radioart.sk ."
Učíte na akadémii. Majú študenti vysokých umeleckých škôl prostriedky na tvorivú prácu v nových digitálnych technológiách?
"Výsledkami sa to však nedá porovnať s možnosťami v Budapešti ani v Prahe a v neposlednom rade ani v Brne. Verím, že sa to postupne na školách zlepší. Je zaujímavé, že podnetné aktivity a koncepcie vznikajú aj na iných než umeleckých školách. Na tomto ročníku AE bol vidieť zvýšený záujem študentov z Prahy a Brna. Počet zaslaných diel do súťaže z Čiech bol už dvanásť, zo Slovenska jedno, konkrétne od Roberta Sandera."
Ako sa vo svojej tvorbe staviate k digitálnym technológiám?
"Moje projekty v tejto oblasti sú skôr jednorazové. V roku 1989 som urobil koncept, ktorý mal využívať systém definovania pozície na zemeguli. V 1999 s Jozefom Cseresom sme realizovali na Slovensku prvý rádioartový projekt využívajúci internetový prenos. Technológie používam ako prostriedok, nie ako cieľ. Nežijem v technologickom prostredí, iba v ňom myslím." (kop)