Poštové schránky sú plné reklám, katalógov, inzertných novín. Stabilne ich zapĺňajú aj firmy, ktoré ponúkajú výhru v lotérii. Časť z nich podniká seriózne, niektoré však stavajú na rýchle oklamanie ľudí. ILUSTRAČNÉ FOTO SME- PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Pani Marta jedného dňa našla vo svojej poštovej schránke oznámenie o výhre v lotérii, a hoci si nepamätala na to, že by sa do nej niekedy zapojila, zavolala na telefónne číslo, uvedené v sprievodnom liste. Pomerne zavčasu zbadala, že hlas na druhom konci ide z pásky, cieľom telefonátu je čo najdlhšie zdržať volajúceho na linke, a že výhra v lotérii bola len návnadou. Toto zistenie ju stálo 178 korún. Bolo to audiotexové číslo spoplatnené 89 korunami za minútu. Pani Marta sa stala obeťou podvodníkov.
Poľská lotériová invázia
Na senzačné oznámenia o stotisícových a miliónových výhrach sa už dalo zvyknúť. Poštové schránky okupujú od začiatku deväťdesiatych rokov a v priebehu času len málo zmenili svoju formu. V minulosti bol podmienkou výhry nákup tovaru, dnes stačí zavolať audiotex. Nemenný zostáva len fakt, že sú stále ľudia, ktorí sa nechajú nachytať.
O istú ochranu zle informovaného občana sa stará štát. Sám si však situáciu komplikuje nejednoznačnými zákonmi. Príklad pani Marty to dokazuje. Podľa zákona o loteriách nie je jasné, či vôbec ide o lotériu, ak je vkladom do hry telefonát na audiotex. "Ak cena hovoru na audiotexové číslo je vyššia od ceny obvyklej za použitie audiotexového čísla, je možné tento rozdiel považovať za vklad do hry a potom by mohlo ísť o prevádzkovanie lotérie," vysvetlil poradca ministra financií Peter Papanek. Dodal, že táto interpretácia nie je jednoznačná.
Poľskú firmu Vegas, ktorá oslovila aj pani Martu, ministerstvo už pozná a nie je zďaleka jediná. "Spravidla takýto druh hier prevádzkujú zahraničné firmy bez povolenia," dodal Papanek.
Koľko stojí vaša adresa?
Inú, známejšiu lotériu, už niekoľko rokov prevádzkuje časopis Výber Reader's Digest. V porovnaní s Vegasom však dáva ľuďom jasné informácie o tom, čo ponúka, o cenách i podmienkach výhry. Ako je možné, že sa niekto ocitne na zozname firmy, ktorá svoju ponuku posiela až do poštovej schránky? "Adresy získavame od firiem, ktorých predmetom činnosti je aj prenájom adries, a to na základe zmluvy, ktorá je uzatvorená podľa platných slovenských zákonov. V našej databáze je len meno a poštová adresa, žiadne iné osobné údaje nespracovávame," povedala v mene časopisu Diana Uríčková.
Biznis s adresami je úplne legálny a obhospodarujú ho direkt-marketingové firmy. Časť z nich je združená v direktmarketingovej asociácii. Na svojej webovej stránke majú i etický kódex, ktorý má zabrániť pošpineniu mena direkt-marketingu.
Prenájom adresy na jedno použitie stojí spravidla pár korún. Firma, ktorá oslovuje zákazníkov poštou, zaplatí napríklad štyri alebo päť korún za každého. Spoločnosti, ktoré sa zhromažďovaním a prenájmom adries zaoberajú, si strážia pravidlá hry. Adresy prenajímajú len na jedno použitie, získavajú ich na základe dobrovoľného súhlasu adresáta a každému dávajú možnosť vyškrtnúť svoje meno z ich databáz.
(jj)