Českomoravská stavební spořitelna, najväčšia stavebná sporiteľňa na českom trhu, má za porušenie trhových princípov zaplatiť pokutu 228 miliónov českých korún. FOTO - ČTK
V Nemecku sa stále zvyšuje podiel pracovných miest, ktoré sú závislé od vývozu. Približne pätina nemeckých pracovných miest je závislá od exportu, pričom tendencia smeruje nahor.
Inak povedané, Nemecko využíva globalizáciu a stále sa prehlbujúcu medzinárodnú deľbu práce spojenú s presunom častí výroby do lacnejšieho zahraničia a dovozom predproduktov na zabezpečenie jestvujúcich a utváranie pracovných miest. Vyplýva to z analýzy nemeckého ministerstva financií. Najčastejším cieľom nemeckých firiem sú Spojené štáty, Čína a stredo- a východoeurópske krajiny.
Štúdia sa špeciálne venuje aj novým členským štátom Európskej únie. Práve na tomto poli sa ešte stále otvárajú pre nemecké podniky veľké šance: "Už dnes pripadá približne 12 percent nemeckého zahraničného obchodu na štáty strednej a východnej Európy. Keď sa v nich zvýši blahobyt 75 miliónov obyvateľov, tak Nemecko môže pre exportnú silu svojich firiem a zemepisnú blízkosť k príslušným štátom mimoriadne profitovať z tohto vývoja."
Motívom na zahraničné aktivity nemeckých podnikov je znižovanie nákladov a zvyšovanie konkurencieschopnosti. Zahraničné investície sa odrážajú v pozitívnom vývoji nemeckého exportu. Nemecko je veľkou trhovou ekonomickou s najväčším podielom vývozu na hrubom domácom produkte. Podiel export/HDP bol v roku 2003 v Nemecku 36,8 percenta, čo je viac než vo Veľkej Británii, Francúzsku, v Japonsku i Spojených štátoch. Pritom ide o rozličné druhy priamych investícií, napríklad kapitálový vstup do vybraného podniku či výstavbu novej prevádzky na "zelenej lúke".
Celkový záver analýzy Spolkového ministerstva financií o vplyve globalizácie na pracovné miesta je jednoznačný: "Nemecká ekonomika z globalizácie dosiaľ profitovala." V budúcnosti sa, pravda, musí zachovať doterajšia vývozná dynamika. Táto sama však nestačí na zabezpečenie ekonomického rastu a zamestnanosti. Ďalším mimoriadne dôležitým faktorom je súkromná spotreba, pretože najväčším pre nemecké podniky zostáva naďalej domáci trh.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov