súčasťou európskeho života na prelome 20. a 21. storočia.
Každé čokoládové vajíčko obsahuje plastové puzdro skrývajúce prekvapenie - skladaciu hračku alebo malú postavičku. Spája v sebe teda uspokojenie maškrtnosti a hravosti, ako aj dojem zdravej výživy vyvolaný reklamou ukazujúcou poháre mlieka vlievané do čokolády, po ktorých bacuľatí blonďatí šarvanci vystrájajú v tráve. Kindervajce je typický európsky produkt - vyrába ho talianska firma Ferrero, v názve však figuruje nemecké slovo a v Nemecku sa tak predá štvrtina produkcie. Dobrota sa pritom vyrába aj v Poľsku, Belgicku a Argentíne.
Konzumenti však nie sú zďaleka len deti - belgické noviny Le Soir citovali serióznych dospelých zberateľov, ktorí si vajce kupujú už niekoľko desiatok rokov. Jeden z nich, Nico Vincentini, dokáže trasením v obchode rozpoznať, či je vnútri len bezcenná skladačka, alebo skutočná figúrka - naposledy napríklad identifikoval postavy z Pána prsteňov. Iný borec má zasa kamaráta v samoobsluhe, ktorý mu požičiava každú novú zásielku, aby mu ju iný kamarát ožiaril röntgenom. Kúpi si len vzácne kusy.
Za Šmolkov na olympiáde z 80. rokov sa platí medzi nadšencami niekoľko stoviek eur. Vzácne sú aj zvieratká z rodu Crazy Crocos. Múzeum úžitkového umenia vo Frankfurte usporiadalo v tomto roku serióznu výstavu viac než 2000 prekvapení z kindervajec, starostlivo zoradených pod sklenenými poklopmi.
Okolo vajíčka sa motá celý tím "sliepok", ktoré dbajú o to, aby bolo stále populárne. Dizajnéri navrhnú každoročne 140 noviniek - medzi poslednými sú veselé odkazy na internet. Majiteľ vajíčka nájde vnútri kód, pod ním ho na počítači čaká osobné prekvapenie, vymyslené len a len preňho. (čtk)