Popularita naftových motorov doteraz stúpala. Na trhoch západnej Európy za posledných desať rokov vzrástol podiel naftových motorov strednej triedy na 40 až 90 percent z celkového počtu predaných kusov.
Invázia naftových motorov zasiahla aj triedu luxusných automobilov, v ktorej ešte pred desiatimi rokmi nebolo o naftovom pohone ani počuť.
Vývoj cien motorovej nafty v porovnaní s benzínom však môže tento trend veľmi nepriaznivo ovplyvniť, zvlášť ak stále dokonalejšie naftové motory (vybavené náročnou technikou) sú oveľa drahšie ako benzínové.
Rozdiel medzi cenou nafty a benzínu sa tak zmenšil, že o šetrení možno rozprávať už len v súvislosti s nižššou spotrebou a nie cenou nafty. Na druhej strane - technika naftového motora pokročila tak dopredu, že v mnohých parametroch poráža benzínový agregát.
Takto sa v niektorých prípadoch takmer stratil hendikep vyššieho objemu diesela a vyššej zákonnej poistky. Napríklad motor 1,3 CTDI alebo JTD (dodáva sa pre Opel a Fiat) dosahuje výkon a parametre benzínových motorov svojej objemovej kategórie.
Medzi malými naftovými motormi sa pohybuje objem od 1,3 do 1,6 l a výkon od 70 do 109 koní. Teda výkon nie je o nič menší ako pri benzínových motoroch toho istého objemu.
Aj pokiaľ ide o výšku zákonnej poistky rozdiely sú minimálne.
Za techniku sa platí
Moderné naftové motory sú síce výkonné a úsporné, ale aj podstatne drahšie ako zodpovedajúce benzínové motory porovnateľného výkonu.
Preto sú dnešné "superdízly" drahé a v niektorých prípadoch je rozdiel v cene porovnateľných motorov až 100 000 korún.
Ak berieme do úvahy, že diesel spotrebuje v praxi približne o 2 l/100km menej ako benzínový motor, na jednom kilometri vodič ušetrí (pri súčasných cenách) približne 0,80 Sk.
Návratnosť investície do naftového motora sa takto v spotrebe vráti po ubehnutí 80000 až 150 000 km, niekedy aj viac.
Výber neovplyvňuje iba spotreba
Dôvodom na kúpu naftového motora môžu byť jeho vlastnosti, teda dobrý ťah od nízkych otáčok a vysoký výkon pri nízkej spotrebe.
Niektorým vodičom charakteristika naftového motora a vyšší komfort prevádzky vyhovujú. Naopak pre iných je naftový motor kvôli predsudkom odstrašujúci, hoci zlé štartovanie v zime patrí minulosti.
Vývoj v predaji naftových motorov ovplyvňuje marketing a akcie "diesel za cenu benzínu", ktoré vlastne dokazujú potrebu cenovo zvýhodniť naftový motor.
Predajne automobilov poskytujú zľavy prípadne vybavenie navyše, aby bol diesel atraktívnejší. Zákazník by sa mal orientovať práve na takýto typ ponuky, aby sa mu pomyselná návratnosť kúpy zdala prijateľnejšia. Z hľadiska ochrany životného prostredia si nemajú oba motory čo vyčítať, pretože kým benzínový agregát je jedovatejší, diesel zase vypúšťa do ovzdušia sadze (s výnimkou motorov HDi s časticovým filtrom).
Spôsob používania
Dôležitým faktorom pri rozhodovaní je počet ročne najazdených kilometrov. Bežné rodinné auto nenajazdí viac ako 15 000 až 20 000, návratnosť investície do diesela sa teda pohybuje na hranici životnosti auta.
Pokiaľ suma nerozhoduje a kupujúci váha nad luxusnejším autom s benzínovým motorom alebo rovnako drahým a chudobnejšie vybaveným nafťákom, práve diesel často vyhráva.
Pri nákupe auta na firemné účely s ročným počtom kilometrov 40 000 a viac, atraktivita diesela stúpa. V takmer nekonečnej polemike benzín - diesel napokon rozhodnú sympatie k jednému alebo druhému, prípadne stav konta. Zbližujúce sa ceny nafty a benzínu môžu rozmach predaja naftových motorov pribrzdiť.
Rozdielne triedy automobilov
Teórie o výhodnejšej kúpe jedného alebo druhého neplatia pri luxusných automobiloch, kde neraz naftový a približne rovnako výkonný motor stojí menej ako benzínový agregát. Návratnosť v spotrebe je okamžitá a je iba na rozhodnutí majiteľa, čomu dá prednosť. Úspora paliva sa takto dostáva do popredia práve v luxusnej triede. Do tabuľky pre výpočet návratnosti sme vybrali práve takýto prípad pre Audi A6. Paradoxne pri drahých a ťažkých vozidlách je rozdiel v spotrebe oveľa väčší ako pri malých a cenový rozdiel medzi oboma typmi motorov menej citeľný. Solventnejší klienti takto môžu pomyselne šetriť viac ako chudobnejšie vrstvy obyvateľstva.
Vzorec na približný výpočet návratnosti ceny naftového motora v spotrebe a cene paliva (vo výpočte nie je zahrnutý rozdiel v servisných nákladoch a zákonnom poistení)
X = (CD - CB) x 100 / (SB x pB) - (SD x pD)
X počet kilometrov potrebných na to, aby sa rozdiel ceny vrátil v spotrebe
CD cena modelu s naftovým motorom
CB cena modelu s benzínovým motorom
SB priemerná spotreba benzínového motora
pB cena benzínu za 1 liter
SD priemerná spotreba naftového motora
pD cena nafty za 1 liter