Pod značkou reťazcov sa nepredáva kvalita

BRATISLAVA - Súčasťou sortimentu takmer všetkých obchodných reťazcov sa stali tovary, ktoré obchod predáva pod svojou značkou. V niektorých prípadoch ich spotrebiteľ spozná ľahko, pretože sú identické s názvom reťazca, napríklad Tesco, či Coop Jednota.

Takmer identické tovary od jedného výrobcu sa môžu líšiť obalom, cenou, ale aj kvalitou.

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

BRATISLAVA - Súčasťou sortimentu takmer všetkých obchodných reťazcov sa stali tovary, ktoré obchod predáva pod svojou značkou. V niektorých prípadoch ich spotrebiteľ spozná ľahko, pretože sú identické s názvom reťazca, napríklad Tesco, či Coop Jednota. Sieť Billa je však známa tým, že svoje lacnejšie tovary balí do obalov Clever.

Reťazce majú zvyčajne pokrytý takmer celý sortiment a v ich obaloch možno nájsť všetky dôležité tovary od potravín cez hygienické potreby po spotrebný tovar.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre obchodné siete ich často vyrábajú známe podniky, čo rovnaký výrobok predávajú o regál ďalej pod svojou značkou. Od originálnych sa nelíšia len obalom, cenou, ako sa môže spotrebiteľ domnievať, ale aj kvalitou. To, čo dovoľuje reťazcom predávať lacnejšie nemusí totiž byť len jednoduchší obal, ale aj nižšia kvalita.

Ako sa dá ušetriť?

"Na tieto výrobky sa používajú dá sa povedať menej kvalitné suroviny. Napríklad polotučné mlieko sa nahradí obyčajným, namiesto lieskovcov sa do plniek použijú arašidy, namiesto smotany dáme menejpercentné mlieko, alebo menejpercentnú smotanu, namiesto čokolády na namáčanie používame zmiešané kakao," hovorí zamestnankyňa pečivární, kde sa vyrábajú výrobky tak pre obchodný reťazec, ako aj pre vlastnú značku. "Sú to všetko suroviny, ktoré v originálnych receptoch sú pravé, teda tak, aby sa to vyrovnalo cene, za ktorú to ponúkajú," dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľ, ktorý si na etikete prečíta, že výrobok pre reťazec vyrába a dodáva známa, spoločnosť, ktorá má aj svoju značku, kúpi si lacnejší v domnení, že aj kvalita je rovnaká. Tú nemusí prezrádzať ani zloženie, ktoré je na prvý pohľad rovnaké, rozdiel však môže byť v pomere surovín, o ktorom sa už kupujúci z etikety nedozvie. V niektorých prípadoch, sa rozdiel zistiť dá. Napríklad zloženie tatárskej omáčky Tesco, ktorú vyrába firma Perkins, sa od originálnej líšila obsahom rastlinného oleja. V zložení Tesco výrobku bol podiel 45-percentný, omáčka Perkins obsahovala 57 percent oleja.

Nedá sa vyrábať aj kvalitne, aj lacno

Ďalší spôsob, ako môže výrobca ušetriť, je postup. Výsledkom je nižšia kvalita. "S rastom kvality musí rásť aj cena. Nedá sa vyrábať lacná čokoláda z najkvalitnejších surovín a osvedčenými postupmi. Čokoládovú hmotu totiž môžete miešať osem hodín, ale aj 72 hodín. Čím dlhšie, tým je lepšia. A pri miešaní piatich ton hmoty je už spotreba energie viditeľná," tvrdí v rozhovore pre český Týden Daniel Lukeš, spolumajiteľ českej čokoládovne Carla, ktorá pre Tesco vyrába čokoládový nápoj. Podľa neho obchodníkom na kvalite nezáleží a stačí im, ak je výrobok požívateľný. "Obchodné reťazce pri požiadavkách na kvalitu vychádzajú z takzvaného bodu nula, čo je minimálna kvalita výrobku, pri ktorej je požívateľný pre človeka," vychádza zo svojich skúseností Lukeš.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskí výrobcovia o tom, aké sú rozdiely medzi výrobkami s ich značkou a značkou obchodných reťazcov, pre ktoré vyrábajú, odmietajú hovoriť. "Privátne značky sú majetkom konkrétnych obchodných reťazcov. Vzhľadom na to sa necítime kompetentní a oprávnení vyjadrovať sa k stratégiám týchto spoločností," tlmočil stanovisko spoločnosti Rajo podpredseda predstavenstva Vlastimil Salvet. Rajo vyrába viaceré mliečne výrobky aj pre obchodné reťazce.

Podobne reagovali aj pečivárne I.D.C. Holding, výrobca známych Horaliek, ktorý pre Tesco vyrába podobné oblátky.

 

Porovnanie cien výrobkov pochádzajúcich od rovnakého výrobcu:

Tovar Výrobca Cena

Tesco trvanlivé mlieko, polotučné, obsah tuku 1,5 % Rajo 20,90 Sk

Rajo trvanlivé mlieko, polotučné, obsah tuku 1,5 % Rajo 26,90 Sk

SkryťVypnúť reklamu

Tesco kyslá smotana, 15 % tuku, 200g Sole Slovakia 9,90 Sk

Smotana kyslá, 15 % tuku, 200 g Sole Slovakia 12,90 Sk

Kečup Tesco jemný, 500g Hamé 33,90 Sk

Kečup jemný, 500g Hamé 35,90 Sk

Tatárska omáčka Tesco, 250g Perkins 22,90 Sk

Tatárska omáčka, 250g Perkins 23,90 Sk

pozn. V zložení výrobku, ktorý Perkins vyrába pre Tesco, bol obsah rastlinného oleja 45 %, v tatárskej omáčke Perkins bol podiel oleja 57 %

Tvaroh Tesco, 250 g Rajo 21,90 Sk

Tvaroh Rajo, 250 g Rajo 29,90 Sk

Múka polohrubá Tesco Mlyn Pohronský Ruskov 13,90

Múka polohrubá Mlyn Pohronský Ruskov 17,90

Tavený vysokotučný syr, 140 g* Milex N. M. nad Váhom 25,90 Sk

Lunex Klasik, tavený vysokotučný syr 140 g** Milex N. M. nad Váhom 30,90 Sk

SkryťVypnúť reklamu

* obsah sušiny 46 %, tuk v sušine 65 %

** obsah sušiny 42 %, tuk v sušine 60 %

R tuzemský Tesco, 35 %, 0,5 l Old Herold Trenčín 93,90 Sk

Trenčiansky tuzemský tmavý, 35 %, 0,5l Old Herold Trenčín 99,90 Sk

Tesco oblátky s arašidovou náplňou IDC Holding Sereď 6,90 Sk

Sedita Horalky IDC Holding Sereď 7,90 Sk

Zdroj: podľa cien bratislavského obchodného domu Tesco 24. augusta 2004

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 608
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 352
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 176
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 373
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 828
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 895
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 348
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu