Vojaci prehliadajú trosky stroja Tu-134. FOTO - ČTK/AP
Dve ruské lietadlá sa včera v noci zrútili v priebehu jednej minúty. Zahynulo všetkých 89 ľudí, ktorí boli na palubách.
Taká zhoda náhod, pri ktorej by počas 60 sekúnd spadlo jedno lietadlo pri Tule, asi 150 kilometrov od Moskvy, a druhé zmizlo z radarov neďaleko juhoruskej metropoly Rostovo na Done, sa podľa leteckých špecialistov rovné takmer nule.
Teroristi
K tomu sa pridalo hneď niekoľko záhadných správ. Jedno z lietadiel vraj vyslalo poplašnú signalizáciu, ktorá sa používa pri únose. Potom sa pridali aj špecialisti, ktorí vyhlásili, že na palubách lietadiel zrejme došlo k výbuchu.
O verzii terorizmu svedčí aj to, že obidve lietadlá vzlietli v rozmedzí 40 minút z rovnakého letiska - moskovského Domodedova. TU-134 smerovalo do Volgogradu a TU-154 do letoviska Soči.
Prvý stroj so 42 ľuďmi na palube sa zrútil štyri minúty pred 23. hodinou moskovského času. Očití svedkovia tesne predtým videli akýsi záblesk podobný výbuchu. Vzápätí mizne z radarov druhé lietadlo.
Chyba pilotov?
Verzie o príčinách katastrof sa počas včerajšieho dňa veľakrát menili. Útok teroristov patril najskôr medzi hlavné, a preto sa do vyšetrovania okamžite zapojila aj Federálna bezpečnostná služba (FSB). Na priamy príkaz ruského prezidenta Vladimira Putina sprísnili na všetkých letiskách kontrolný režim.
Popoludní však vystúpil hovorca FSB Sergej Ignatenko a za hlavnú verziu vyhlásil "porušenie pravidiel civilnej leteckej prevádzky". "Podľa doterajších výsledkov vyšetrovania nič nenasvedčuje, že by išlo o teroristický útok. Aj túto verziu berieme do úvahy, ale nemáme jediný dôkaz," povedal Ignatenko. Podľa neho sa zatiaľ skôr javí ako najpravdepodobnejšia príčina katastrof nekvalitné palivo, chyba pilotov alebo zlé počasie, či súhra všetkých troch.
Proti chybe pilotov sa ohradili ich kolegovia, ktorí tvrdia, že v prípade chyby či technickej poruchy je na 99 percent dostatok času nato, aby posádka vyslala signál na zem. Navyše, obidve lietadlá spadli vo chvíli, keď už nabrali plnú výšku, teda v najbezpečnejšej fáze letu.
Trosky v záhradkách
Viac ako dvetisíc záchranárov včera celý deň vyslobodzovalo telá z trosiek lietadiel. Niektorí dedinčania nachádzali mŕtvoly v záhradkách, v jednom prípade telo ženy s dieťaťom pripútané o sedadlo prerazilo strechu chalupy.
TU-134 leteckej spoločnosti Volga-aviaexpress lietal do roku 1977 a naposledy bol na generálnej oprave pred ôsmimi rokmi. Stroj sa rozlomil na dve časti, ktoré zostali takmer nepoškodené. Chvost sa nachádzal asi 700 metrov od trupu a ihneď objavili aj čiernu skrinku. Pomerne rýchlo našli aj všetky telá - 34 cestujúcich a 8 členov posádky.
TU-154, ktorý lietal od roku 1982, objavili až včera ráno pri obci Glubokij v Rostovskej oblasti. Do včerajšieho večera našli len 20 zo 46 tiel. Trosky stroja boli roztrúsené na veľkej ploche, čiernu skrinku však našli.
Čečenská stopa
Médiá považujú verziu o teroristickom útoku na obidve lietadlá za pravdepodobnejšiu než technické či ľudské zlyhanie.
Navyše, lietadlo TU-154 patrí medzi veľmi spoľahlivé. Za posledných 10 rokov ho síce postihla vážnejšia nehoda dvanásťkrát, ale vzhľadom na to, že ide o najpoužívanejší stroj na postsovietskom území, nie je to štatistika nijako tragická.
Ako obvykle pri podobných prípadoch sa hovorí o čečenskej stope. Vodcovia čečenskej guerilly nedávno upozorňovali Moskvu na to, že pred voľbami zintenzívnia odpor a začnú nové útoky na ciele v samotnom Rusku.
Včera však hovorca povstalcov žijúci vo Veľkej Británii Achmed Zakajev odmietol akúkoľvek účasť Čečenov podriaďujúcich sa prezidentovi Aslanovi Maschadovovi na tragédii dvoch lietadiel.
V nedeľu budú v povstaleckom Čečensku voliť prezidenta. Môže to byť dôvod na vyostrenie situácie nielen na severnom Kaukaze, ale v celej federácii. Dôkazom toho by mohol byť aj výbuch na zastávke autobusu v Moskve.
(pp)