Jej výsledkom sú originálne lieky a generiká. Originálne lieky sú chránené patentom. Po jeho vypršaní vzniká priestor na výrobu "kópií" originálnych liekov. Kópie sa označujú termínom generické lieky a sú oproti originálom lacnejšie. Preferujú ich najmä tí, ktorí majú záujem na znížení nákladov na lieky - zdravotné poisťovne, nemajetní ľudia.
Uvádzanie liekov na trh
Vykonáva ho Štátny ústav kontroly liečiv. Ak liek spĺňa kritériá, ústav ho zaregistruje. Na Slovensku je registrovaných takmer 13-tisíc liekov, ale v bežnej praxi sa využíva zhruba polovica z nich. Hoci úlohou ústavu je zaoberať sa odbornou stránkou veci, svojou činnosťou nepriamo ovplyvňuje mieru konkurencie na domácom trhu liekov.
Kategorizácia
Registrovaný liek sa na základe žiadosti výrobcu dostáva do zoznamu liekov prostredníctvom kategorizácie. Ňou sa určí, ktorý liek v danej skupine bude celkom hradený zo zdravotného poistenia. Pri ďalších liekoch z tej istej skupiny Kategorizačná komisia určí výšku spoluúčasti pacientov. To, ktorý liek bude plne krytý verejným poistením a na ktoré lieky a akou sumou budú pacienti doplácať, je kľúčový parameter pre farmaceutické spoločnosti. Po lieku s nulovou alebo nízkou spoluúčasťou poistenca je totiž spravidla vyšší dopyt.
Zásobovanie
Na Slovensku je viac ako dvesto zásobovacích spoločností a prebieha medzi nimi tvrdý konkurenčný boj. Distributéri pútajú na seba pozornosť lekárnikov prostredníctvom rôznych darov - od kávy cez elektroniku až po nákladné dovolenky do exotických miest ako Singapur, Srí Lanka, Kanárske ostrovy. Obdarúvaní sú aj lekárnici, ktorí včas uhrádzajú faktúry za dodaný tovar. Čím skoršia platba, tým vyšší bonus. Táto prax je výsledkom platobnej neschopnosti, ktorá sa cyklicky objavuje v zdravotníctve, a následných netransparentných praktík pri štátnom oddlžovaní. Vylúčiť však nemožno ani zlú platobnú disciplínu niektorých lekární.
Dopyt - pacienti
Dopyt po liekoch na predpis, ktoré sa najväčšou mierou podieľajú na spotrebe liekov, majú v rukách lekári. Tí určujú diagnózy, liečebné postupy a predpisujú lieky. Lekári a pacienti sú pritom pod tlakom farmaceutických spoločností, ktoré sa snažia zabezpečiť čo najvyšší odbyt svojich produktov. Nie všetky ich marketingové praktiky sú férové. Medzi ne napríklad patrí aj vymýšľanie nových chorôb. K motivácii lekárov má prispievať takzvaná kongresová turistika, postmarketingové štúdie alebo rôzne vecné dary.
Kontrola
Proti plytvaniu liekmi a tlaku farmaceutických spoločností možno čeliť transparentnými pravidlami hry pri kategorizácii liekov, dokonalejšími revíznymi systémami zdravotných poisťovní, väčším zapojením pacientov do procesu liečby, ale aj adekvátnym oceňovaním lekárov.