Pod pojmom kongresová turistika sa skrývajú dovolenkové pobyty lekárov, ktoré sú "zastrešené" pozvánkami na kongresy.
Postmarketingové štúdie sú zasa dohody najmä s praktickými lekármi o sledovaní rôznych účinkov liekov na ich pacientov. Výška mesačných úhrad pre lekára za postmarketingové sledovanie sa môže vyšplhať do niekoľkých tisíc korún.
Názory na rozsah týchto praktík, ako aj ich etickú stránku veci sa líšia. Nie všetky kongresy s "nádychom" dovoleniek a postmarketingové štúdie sú skrytým úplatkom za to, že lekár uprednostňuje lieky jednej farmaceutickej spoločností pred druhou.
Tí zdravotnícki pracovníci, ktorí chceli zostať v anonymite, sa o kongresovej turistike, postmarketingových štúdiách a rôznych formách "všimného" vyjadrovali ako o rozšírenom jave. Tí, ktorí s nami hovorili na mikrofón, o žiadnych podozrivých praktikách nevedeli.