BRATISLAVA - Dôchodková reforma nás bude stáť okolo 1,6 miliardy korún. "Projekt navrhnutia a zavedenia reformy má rozpočet 40 miliónov eur," oznámil riaditeľ koordinačnej jednotky reformy správy sociálnych dávok Dalibor Gergeľ. Jednotka koordinuje spoluprácu vlády a Svetovej banky na reforme.Väčšinu peňazí 26,2 milióna eur si Slovensko požičia zo Svetovej banky, zvyšných 13,8 milióna zaplatí priamo vláda.
Gergeľ je presvedčený, že pôžička zo Svetovej banky je pre Slovensko výhodná. "Takéto pôžičky zo Svetovej banky sú pre prijímateľa tradične výhodné," povedal. Projekt financovania zavádzania reformy pochádza ešte z čias bývalej vlády.
O výhodnosti čerpania pôžičky od Svetovej banky je presvedčené aj ministerstvo financií. "Dodržiavame princíp ekonomickej efektivity. Využívame teda tú najlepšiu ponuku na prefinancovanie úloh štátu. Na rozdiel od bežných pôžičiek na finančných trhoch je však súčasťou pôžičky Svetovej banky kvalitná technická a expertná pomoc, čo je jej hlavná výhoda," vyhlásil hovorca ministerstva financií Peter Papanek.
Väčšina z rozpočtovaných 40 miliónov eur ešte nie je minutá. "Doteraz sme financovali len konzultačné služby s odborníkmi Svetovej banky," hovorí Gergeľ. Zvyšné peniaze použije štát na nákup a zefektívnenie informačných technológií a na financovanie vysvetľujúcej kampane pre občanov. Gergeľ: "Skúsenosti z iných krajín hovoria, že komunikácia s ľuďmi bude jedným z kľúčových faktorov reformy."
Ministerstvo práce dnes podpíše zmluvu o infokampani so súkromnou agentúrou VYV. Na kampaň je vyčlenených milión eur. "Spoločnosť VYV vzišla z medzinárodného tendra, v ktorom súťažilo devätnásť domácich aj zahraničných agentúr. Vo finálnej fáze sme vyberali spomedzi troch návrhov," tvrdí Gergeľ s tým, že víťaza súťaže vyberala komisia zložená z piatich zástupcov ministerstva práce pod kontrolou Svetovej banky, ktorá výsledok súťaže pred pár dňami schválila.
Je to druhý prípad, keď štát na informačnú kampaň o reforme vybral súkromnú firmu. Podobné služby si doteraz objednalo ministerstvo zdravotníctva, ktoré si na prezentáciu svojej reformy vybralo agentúru Omnipublic. Na kampaň a odmenu pre agentúru plánuje rezort zdravotníctva minúť zhruba tri milióny eur, čo je 120 miliónov korún. Aj tieto peniaze pochádzajú z pôžičky Svetovej banky. Súkromné agentúry viedli kampane aj v prípade vstupu Slovenska do NATO a Európskej únie.
Na vysvetľovanie ostatných reforiem dostane vláda ako celok od Svetovej banky nenávratný grant.
Infokampaň o penzijnej reforme
Informačná kampaň o dôchodkovej reforme sa začne 1. októbra a bude trvať desať mesiacov. Po odrátaní provízie pre agentúru VYV bude stáť 850-tisíc eur čiže 34 miliónov korún. Kampaň bude pozostávať z:
* televíznych šotov,
* diskusií a rozhovorov v rádiách a televíziách,
* informácií v novinách a časopisoch,
* prezentácie na špecializovanej internetovej stránke.