Hriešny tanec 2, USA, 204, 86 min m Réžia: Guy Ferland m Scenár: Boaz Yakin m Kamera: Anthony Richmond m Hrajú: Romola Gariová, Diego Luna, Sela Wardová, John Slattery, Mika Booremová, Mya Harrisonová, Patrick Swayze, Jonathan Jackson, January Jones, Marisol Padilla Sanchez
Čo sa stalo s tanečníkom Johnym, ktorý pred sedemnástimi rokmi učil tancovať bohatých a distingvovaných hostí v luxusnom prázdninovom kempe? Nič. Presťahoval sa na Kubu a tam, rovnako oblečený - v čiernych nohaviciach a v čiernej košeli, vyučuje ďalej. V prvom Hriešnom tanci, vo filme režiséra Emila Ardolina, sa jeho príbeh odohrával v polovici šesťdesiatych rokov. Teraz, keď je o čosi starší, zažíva kubánsku revolúciu na konci päťdesiatych rokov.
Keby sme teda Hriešny tanec 2 chápali ako pokračovanie kinohitu z osemdesiatych rokov, niečo by nám nesedelo. Kľúč je však iný. Tento film nenadviazal na otvorený priestor, ktorý na konci svojho scenára nechala scenáristka Eleanor Bergsteinová. Patrick Swayze dostal iba krátku, symbolickú úlohu a väčšinu času sa len prizerá.
Scenárista "dvojky" Boaz Yakin tvrdí, že sa pri písaní nechal inšpirovať skutočnými životnými zážitkami americkej tínedžerky JoAnn Jansennovej, ktorá prežila niekoľko rokov na Kube (dnes sa živí ako choreografka a pracovala aj na tomto filme). V skutočnosti však napísal príbeh, ktorý je v podstate taký istý ako príbeh Johnyho a Baby, a ktorý sme si vďaka mnohým televíznym reprízam už neraz pripomenuli.
Prostredie Kuby je jediným odlišovacím prvkom. A zároveň tým, čo by mohlo do kín prilákať mladých divákov. Dnes už totiž máloktorý tanec môže pôsobiť ohromujúco, ale latino rytmy letia ešte stále všade na svete, a najzaujímavejšie vyznejú doma, v pôvodnej krajine.
Noví hrdinovia majú nové mená, inak všetko zdedili po svojich predchodcoch - spoločenské zaradenie, povahu, talent pre tanec. A samozrejme, aj osud. Už po niekoľkých pár sekundách a veľmi jasne za sebou zoradených záberoch sa zdá byť všetko zrejmé. Katey Millerová bude tým správnym dievčaťom z dobrej rodiny a skrytým talentom, spolužiak Jamec Phelps tým slušákom a suchárom, čašník Javier Suarez tým chudobným chlapcom, ktorý skvelo tancuje.
Rodičia mladej Katey vyzerajú prísne, nebude sa im páčiť, že sa kamaráti s jednoduchým Kubáncom, ale tiež kedysi tancovali, takže na záver sa určite nechajú obmäkčiť. Aj tu je najdramatickejšou udalosťou príprava na tanečnú súťaž, ktorá nás privedie k rozuzleniu. Časom sa zbytočne neplytvá, dej sa ženie rýchlo dopredu.
Napriek tomu nie je v tejto verzii o nič viac ako v tej prvej. Naopak, mnohé ostáva iba načrtnuté, bez podpory vnútornej logiky. Tak trochu to vyzerá ako rekapitulácia pre tých, ktorí príbeh okolo hriešneho tanca už poznajú.
Našťastie, celkom milo pôsobia obaja mladí herci v hlavných úlohách - Romola Gariová a Digo Luna. Ich postavy sa neumárajú príliš vážnymi spoločenskými problémami, nepoučujú sa navzájom tak často ako Johny a Baby. Skôr sa voľne zabávajú a tešia sami zo seba. Zbytočne sa neznepokojujú ani revolučnými nepokojmi v Havane, ktoré v tomto filme aj tak zostali iba nešťastne rozdrobené ako také poznatky zo školy.
V každom prípade im však skomplikujú situáciu a prekazia plány. Aspoň tak sa to zdá dovtedy, kým sa neozve rozprávačský hlas Katey mimo obrazu. Vďaka nemu nie je záver ani prehnane optimistický, ani skľučujúco pesimistický. Ale otvorený. Pre prípad, že by ho chcel niekto voľakedy opäť úspešne rozvinúť.