odborníkmi. Spracoval ju totiž historik Lipták, pre ktorého bola srdcovou záležitosťou," hovorí Smatana.
O niečo slabšie, ale stále vyhovujúco je podľa neho rozpracovaná v učebniciach pre osemročné gymnáziá, kde si učiteľ môže vybrať medzi dvoma učebnicami. "Trošičku možno badať, že autori kladú akcenty niekde inde, ale stále sú v medziach slušnosti a pravdy," hodnotí Smatana. Podľa neho však veľmi závisí od učiteľa, ako historické fakty podá.
Dôležité tiež je, ako žiakom fakty podať. "Deti nezaujíma povstanie, pamätníky, rituály, ale niečo, čo im môže povedať aj dnes. Aj preto by som pri vysvetľovaní udalostí okolo 21. augusta vyzdvihol zložku ťažkého rozhodovania malého národa medzi veľkými národmi. A dokonca by som neváhal v súčasnosti tému aktualizovať privatizáciou Slovenskej energetiky. Nie je žiadna vojna, nestrieľa sa, ale Slováci robia kľúčové rozhodnutia o tom, ku ktorej veľmoci sa priklonia, ktorá bude ovládať ich energetické tepny." (sr)