Spomínanou novelou, ktorú ešte musí schváliť parlament, sa do zoznamu zdaňovaných pohonných látok pripája aj zemný plyn. Motorové vozidlá používajúce toto palivo doteraz nepociťovali zaťaženie žiadnou spotrebnou daňou.
Navrhnutá daňová sadzba je pri zemnom plyne 100 korún na gigajoule energie. Vodiči tankujúci CNG (stlačený zemný plyn) by tak namiesto súčasných približne desiatich korún za meter kubický zaplatili zhruba o 3,60 koruny viac. Z porovnania spotreby benzínu a CNG vyplýva, že motoristi by zmenu pocítili tak, ako keby vodičom tankujúcim benzín zdraželo palivo o rovnakú cenu na liter.
Majitelia áut, ktorí v snahe usporiť na pohonných hmotách investovali zhruba 50-tisíc korún do prebudovania svojho vozidla, sa však nemusia stresovať. Tá istá novela zákona totiž navrhuje zemný plyn používaný ako pohonnú látku od dane oslobodiť.
"Nie je to náš rozmar. Takto sme sa rozhodli vysporiadať so smernicou Európskej únie o zavedení tzv. ekologických daní," hovorí poradca ministra financií Peter Papanek.
Spomínaná smernica prikazuje členským štátom únie k existujúcim spotrebných daniam zaviesť aj nové dane - zo zemného plynu, elektriny a pevných palív. Slovensku sa podarilo vyrokovať prechodné obdobia k väčšine nových daní, pri plyne používanom na pohon motorových vozidiel sa to však nepodarilo. "Museli sme preto túto daň zaviesť, ale zároveň sme využili právo túto položku od dane oslobodiť. Chceme toto právo využívať maximálny možný čas, pretože nové dane zaťažujú občanov aj firmy a sú proti filozofii slovenského daňového systému," vysvetľuje Papanek.
Pri zemnom plyne používanom na kúrenie, ako aj pri elektrickej energii, sme od únie dostali výnimku. Daň musí pri nich dosiahnuť minimálne stanovenú hranicu k 1. januáru 2010. Pri pevných palivách je to o rok skôr. Pri všetkých týchto daniach však musí ich výška dosiahnuť k 1. januáru 2007 aspoň polovicu minimálnej hranice.
MARTIN JAROŠ