Za veci, ktoré si odloží hosť v reštauráciách, plavárňach, kaviarňach, kaderníctvach, posilňovniach, divadlách, kinách a podobne, ručí majiteľ zariadení.
Upozornenie na tabuľke "Za veci nezodpovedáme" je vo všeobecnosti neplatné. Upozornenie je opodstatnené len v prípade, ak je vyslovene napísané, že na veci je určená šatňa alebo skrinka. V máloktorej kaviarni je šatňa, preto za úložné miesto je považované napríklad aj operadlo stoličky alebo vešiak pri vstupe do kaviarne.
Uplatňovanie škody: Škodu si treba uplatniť u prevádzkovateľa najneskôr do pätnástich dní. Ak sa tak nestane, nárok zaniká.
Príklad 1
Hosť sedí v kaviarni a nemá možnosť uložiť si kabát do šatne. Prehodí si ho cez stoličku a ukradnú mu ho. Za škodu zodpovedá prevádzkovateľ kaviarne. Rovnako v prípade, ak si uloží tašku na zem alebo si dá kabát na vešiak. Ak dôjde k poškodeniu alebo krádeži, zodpovedá za to prevádzkovateľ.
Príklad 2
Na plavárni alebo v posilňovni si hosť odloží veci na lavičku a nedá si ich do skrinky, ktorá je na to určená. Dôjde ku krádeži. Prevádzkovateľ nenesie za škodu zodpovednosť. Rovnako je to, aj keď hosť nerešpektuje výzvu, aby si cenné veci, ako sú klenoty alebo mobilné telefóny, uložil na vrátnici. Ak však zmiznú veci zo skrinky, prevádzkovateľ za škodu zodpovedá.
Príklad 3
Do šatne v divadle si uschová hosť kabát. V kabáte mal peniaze, ktoré mu zmiznú. Prevádzkovateľ divadla je zodpovedný za škodu, ktorá sa stala. Spravidla však býva veľmi zložité preukázať, či sa vo vrecku kabáta naozaj nachádzala určitá hotovosť.
Obchody a samoobsluhy
V prípade, že samoobsluhy alebo obchody samy vyhlásia, že zákazník nesmie nakupovať s taškami a musí si ich odložiť do skrinky alebo na pult, obchod alebo samoobsluha za odložené veci ručia. Škodu si treba uplatniť najneskôr do pätnástich dní. Ak si túto podmienku nedajú, za odložené veci neručia. Je preto lepšie zobrať si tašku so sebou.
Zamestnanie
Zamestnávateľ zodpovedá za veci, ktoré si zamestnanec pri plnení pracovných úloh odloží na miesto, ktoré je na to určené alebo sa tam zvyknú odkladať. Zodpovednosť zamestnávateľa za veci, ktoré sa do zamestnania obvykle nenosia, je limitovaná sumou 5000 korún, ak ich neprevzal do úschovy.
Podľa nového Zákonníka práce v prípade, ak zamestnanec používa na prácu svoje veci, napríklad notebook, auto, bicykel, či na výrobu používa svoju brúsku a podobne, je potrebný písomný súhlas zamestnávateľa na užívanie týchto vecí. Ak potom vznikne na nich škoda, zamestnávateľ je povinný zaplatiť ju v plnom rozsahu, bez limitu.
Uplatňovanie škody: O škode treba písomne upovedomiť zamestnávateľa najneskôr do pätnástich dní od jej vzniku. Ak sa tak nestane, nárok zaniká. Je vhodné, ak prevzatie upovedomenia potvrdí podateľňa alebo iná oprávnená osoba.
Príklad 1
Ak príde zamestnanec do zamestnania a uloží si kabát tam, kam ho ukladajú všetci (ak je to miesto určené alebo obvyklé na odkladanie kabátov napríklad skriňa, vešiak pri vchode a pod.) a niekto mu ho ukradne, zodpovedá za takto vzniknutú škodu zamestnávateľ.
Príklad 2
Zamestnanec príde do práce a prezlečie sa do pracovného odevu. Odloží si veci do skrinky a tam mu zmiznú. Za škodu zodpovedá zamestnávateľ.
Príklad 3
Ak má zamestnanec pri sebe viac peňazí, je vhodnejšie si ich dať do úschovy zamestnávateľovi na základe zmluvy o úschove. Ak sa s peniazmi niečo stane, zodpovedá za ne zamestnávateľ podľa zmluvy o úschove.
Garáže a parkoviská
Za auto, ktoré vodič zaparkuje do garáže alebo na platené parkovisko, zodpovedá prevádzkovateľ týchto činností. Ak sa rozhodne firma, že bude vyberať poplatok za parkovanie áut pred jazerom alebo kúpaliskom, automaticky ručí za každé zaparkované auto. To znamená, že ak dôjde k oškretiu laku alebo ku krádeži auta či vecí v aute, škodu v plnom rozsahu platí majiteľ parkoviska alebo garáže. Preukazovanie, že ku škode došlo naozaj na danom parkovisku, však môže byť značne problematické.
Uplatňovanie škody: Škodu si treba uplatniť u prevádzkovateľa garáže či parkoviska najneskôr do pätnástich dní. Ak sa tak nestane, nárok zaniká.