AMSTERDAM - Holandský pivovar Heineken posilňuje svoju pozíciu v Rusku, kde kúpil dva menšie pivovary. Vďaka akvizícii bude teraz firma zaujímať v Rusku tretiu priečku medzi miestnymi výrobcami piva, uvádza sa vo vyhlásení. Heineken kúpil firmu Central European Brewing Company, ktorá vlastní majoritný podiel v pivovare Shikhan Brewery, a pivovar Volga Brewery v meste Nižnij Novgorod. Obidva pivovary sa nachádzajú v strednom Rusku.
Podiel Heinekenu na ruskom trhu vďaka akvizícii stúpne na sedem percent z predchádzajúcich 4,5 percenta. Heineken sa usiloval o rozšírenie svojej pozície v Rusku a zvažoval, že buď kúpi menšie pivovary, alebo výstavbu nového závodu. Súčasný pivovar v Petrohrade totiž pracuje takmer na plnú kapacitu.
Pre Heineken je Rusko piaty najväčší trh s pivom na svete a hlavným ťahúňom tržieb. Lídrom na ruskom trhu s pivom je Baltic Beverages Holding, spoločný podnik britskej firmy Scottish & Newcastle a dánskej Carlsberg. Druhá pozícia patrí pivovaru SUN-Interbrew ovládanému SUN Group a belgickým Interbrew.
Hovorkyňa Heinekenu odmietla poskytnúť detaily týkajúce sa ceny. Len uviedla, že čistý zisk pivovaru Shikhan Brewery v roku 2003 vykazoval 3,6 milióna eur a zisk pivovaru Volga sa vyšplhal na 1,1 milióna eur. Firma hodlá akvizíciu financovať z vlastných disponibilných zdrojov.
Predaj piva v Rusku by podľa odhadov spoločnosti mal tento rok stúpnuť o sedem percent na viac než 80 miliónov hektolitrov, napísala agentúra Reuters. Ruský trh piva má ešte priestor na rast. Rusi pijú v priemere 51 litrov piva ročne na osobu v porovnaní so 74 litrami v Poľsku, 84 litrami v USA, viac než 100 litrami v Nemecku či dokonca 160 litrami v Českej republike.
Podľa údajov moskovského Vedeckovýskumného ústavu narkológie sa počet mladých ľudí holdujúcich pivu za posledné štyri roky zvýšil o 13 percent. Pri prieskume, ktorého sa zúčastnilo asi 5000 žiakov moskovských škôl a učilíšť, vyšlo najavo, že 40 percent ich pravidelne pije pivo.
(čtk)