
Adrenalín pociťujú aj diváci. Tu už naozaj nejde len o odreniny. Marek sadá na bicykel, nad vrcholom zrázu sa pomaly rozbieha, rozvážne vyberá cestu medzi kameňmi a koreňmi. Pred skokom pridá rýchlosť a už letí. Bezpečne, akoby nebolo nič samozrejmejšie, pristáva na zemi a brzdí na lúke. A potom ešte dvakrát.
Marek Jurčík nie je kaskadér, ale cyklista - zjazdár a o takéto skoky nebýva na náročných zjazdových tratiach núdza. Downhill, ako sa hovorí zjazdovému bicyklovaniu, je veľmi náročná disciplína.
Marek Jurčík má tridsať rokov a podľa vlastných slov už jazdí za starých pánov. Kategória senior sa začína práve v jeho veku. Nedávno sa v Žiline stal majstrom Slovenska v zjazde.
"Strach mám len pred skokom, pri rozjazde už na to nie je čas. Skôr ako o kondíciu ide pri takomto skákaní o psychiku, koncentráciu a zvládnutie bicykla. Na skutočných pretekoch je to však inak, zjazd je fyzicky veľmi náročný."
Downhill a four cross
Poznáme dve základné disciplíny zjazdu na horských bicykloch - klasický zjazd (downhill) a four cross. Pri zjazde súťažia individuálni jazdci na čas. Terén je veľmi ťažký, s koreňmi, skalami, skokmi, niekedy aj pätnásťmetrovými, či dvojskokmi. Nejde sa len z kopca, v niektorých častiach treba aj šliapnuť do pedálov. Trate merajú dva kilometre a viac a pretekári na nich dosahujú časy od troch do piatich minút. Maximálna rýchlosť závisína náročnosti trate, na niektorých úsekoch sa dá vyvinúť aj 70 kilometrov za hodinu.
"To však nie je podstatné," hovorí Marek Jurčík. "Najdôležitejší je čas a ten sa dá dosiahnuť jedine kondíciou a perfektným zvládnutím technicky náročných pasáží."
Divácky atraktívnou kategóriou je four cross. Štartujú štyria jazdci, trať sa striedavo rozširuje a zužuje. Cez "lieviky" môže prejsť len jeden súťažiaci. Často prichádza k fyzickým kontaktom a kolíziám. Korene a skaly na trati veľmi nevidíme, bežné sú vlny, pasáže s náročným rozbitým povrchom či veľké skoky, často nad desať metrov.
Medzi exhibíciou a športom
Nová zjazdová disciplína free ride prišla do Európy zo Severnej Ameriky, k nám však zatiaľ nezavítala. Jazdí sa na náročných, umelo vybudovaných tratiach v bike parkoch vybavených lanovkami. Free ride je niečo medzi športom a exhibíciou. Súťaže väčšinou organizujú a sponzorujú firmy na propagačné účely. Jazdci posúvajú svoje možnosti do krajnosti. Musia zdolávať rebríky, preklápačky či veľmi veľké skoky, často sa končiace nepríjemnými pádmi. Štýl jazdca hodnotia rozhodcovia. Nejde len o čas, ale aj o výkon. Oceňujú sa aj finty, ako pustenie riadidiel či dokonca saltá dozadu. Niektorí jazdci sa už špecializujú len na túto disciplínu.
Zjazdový bicykel zblízka
Zjazdový bicykel si na rovných cestách alebo v bežnom teréne veľmi neužijete. Má totiž špeciálnu konštrukciu, napríklad extrémny zdvih tlmičov, iba jeden prevodník vpredu a podobne. To z neho robí vysoko špecializovaný jednoúčelový stroj. Nie je to lacná záležitosť, cena zjazdového bicykla sa pohybuje od 80- do 200-tisíc korún, a samozrejme, ak chcete, aj viac. Len rám stojí od 45-tisíc vyššie. "Nie každý mladý človek si môže dovoliť takú investíciu, preto vznikla samostatná kategória pre mladých a začínajúcich jazdcov, kde sa jazdí na bežných celoodpružených bicykloch, alebo v kategórii hardtail dokonca na bicykloch s pevným rámom," hovorí Marek Jurčík.
Nie je nebezpečné jazdiť na bežných sériových bicykloch na takýchto ťažkých terénoch? "Už za 15- tisíc sa dá získať bicykel, pri ktorom je dodržaná všetka bezpečnosť. Samozrejme, že má rezervy napríklad v tlmičoch, ale komponenty si jazdec môže vymieňať a dopĺňať priebežne podľa finančnej situácie. Ešte vyššia kategória bicyklov sa dá poskladať z komponentov, v takom prípade vyjde bicykel od 25-tisíc."
Neodmysliteľnou súčasťou zjazdov na horských bicykloch sú ľahké a pohodlné chrániče hrudníka, kolien, lakťov, ramien a chrbtice. Prilba chráni hlavu a bradu.