Spolu s leteckou katedrou vo Varšave sú zároveň jedinými v krajinách V4.
„Sme škola, ktorá je porovnateľná s ostatnými leteckými školami v Európskej únii. Naším cieľom je získať kvalitných študentov. Vždy sme sa hrdili tým, že tu študovala elita. Bohužiaľ, naše materiálne zázemie pochádza jedine z vlastných prostriedkov,“ hovorí vedúci katedry Antonín Kazda.
Záujem študentov každý rok až 10-násobne prevyšuje možnosti katedry. A to aj napriek tomu, že letecký výcvik si študenti hradia z vlastného vracka. Z roka na rok cena výcviku stúpa, jeho aktuálna cena je 3780 korún za jednu letovú hodinu. Aj to predstavuje iba časť prevádzkových nákladov. Počas výcviku leteckí adepti musia nalietať podľa nových predpisov 195 hodín.
O pilotov zo Žiliny majú neustály záujem veľké európske letecké spoločnosti.
V budúcom roku by sa Slovensko malo stať plnoprávnym členom Spojených leteckých úradov. Jednou z nevyhnutných podmienok je pritom existencia leteckého výcvikového strediska.
Antonín Kazda považuje za najväčší problém prestavbu doterajšieho simulátora JAK 40 na modernejší Boeing 737, ktorý spĺňa požiadavky stanovené európskymi normami. Jeho trhová cena je asi 60 miliónov korún. Katedra potrebuje ešte 20 miliónov.
„To je suma, ktorú nemôže katedra, univerzita ani ministerstvo školstva zabezpečiť z vlastných zdrojov. Preto sme po dohode s vedením univerzity a ministerstvom školstva pripravili materiál na rokovanie vlády o dobudovaní leteckého výcvikového centra,“ uviedol Kazda.
ANDREA HARMANOVÁ