Uvádzame niekoľko príkladov pracovných problémov, ktoré môžu vyvolávať stres a zároveň spôsoby ich riešenia.
Kultúra firmy
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* nedostatočná komunikácia
* obviňovanie z neúspechov a chýb, popretie existujúcich problémov
* očakávanie, že ľudia budú pracovať neprimerane dlho alebo si brať prácu domov
Čo môže manažment urobiť
* poskytnúť zamestnancom príležitosť prispieť svojimi nápadmi, hlavne pri plánovaní a organizovaní ich práce
* určiť jasné ciele, nastoliť dobrú komunikáciu, počúvať a rešpektovať iných
* byť prístupný, vytvoriť atmosféru, kde sa ľudia nebudú báť prísť s problémom za vami
* vyvarovať sa požadovať od zamestnancov, aby pracovali neúmerne dlho
Nároky práce
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* urobiť veľa v krátkom čase
* príliš krátke alebo príliš veľa školení
* nudná alebo jednotvárna práca, nedostatok práce
* pracovné prostredie
Čo môže manažment urobiť
* stanoviť prioritu pracovných úloh, určiť ktoré sú súrne a dôležité
* zabezpečiť primerané školenie zamestnancov
* dať jednotlivým zamestnancom alebo skupinám zamestnancov väčšiu zodpovednosť, zvýšiť rôznorodosť úloh
* zaistiť kontrolu hluku, nebezpečných látok alebo iných nebezpečenstiev na pracovisku
Podpora a jednotlivec
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* nedostatok pomoci od manažmentu spolupracovníkov
* neschopnosť vyvážiť nároky práce a mimopracovného života
Čo môže manažment urobiť
* podporiť a povzbudiť zamestnancov, keď sa im nedarí
* zistiť, či nie je možné zaviesť viac flexibility do práce (pružný pracovný čas, práca doma)
* vziať do úvahy, že každý je rozdielny a rozdeliť prácu tak, aby každý robil to, čo najlepšie vie
Riadenie
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* nedostatočné riadenia pracovných aktivít
Čo môže manažment urobiť
* umožniť zamestnancom plánovať ich vlastnú prácu, robiť rozhodnutia týkajúce sa spôsobu práce a riešenia problémov
Vzťahy
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* zlé vzťahy s ostatnými
* násilie, rasová diskriminácia, obťažovanie
Čo môže manažment urobiť
* poskytnúť školenie na zlepšenie medziľudskej komunikácie
* zaviesť efektívny systém prevencie násilia a obťažovania
Zmeny
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* nejasnosti o tom, čo sa deje
* obavy o istotu práce
Čo môže manažment urobiť
* zaistiť dobrú komunikáciu so zamestnancami
* poskytnúť im podporu v období zmien
Postavenie/úlohy
Problémy, ktoré môžu viesť ku stresu
* pocity zamestnancov, že práca si od nich vyžaduje správať sa súčasne protichodne
* chaos v umiestňovaní pracovníkov
Čo môže manažment urobiť
* rozprávať sa so zamestnancami, aby každý vedel čo sa od neho vyžaduje
* uistiť sa, že každý má jasne definované úlohy a zodpovednosti