Mladý ruský miliardár Nikolaj Smolenskij kúpil vo Veľkej Británii spoločnosť na výrobu exkluzívnych športových áut TVR. Po Romanovi Abramovičovi, ktorý vlastní britský futbalový klub Chelsea, sa tak stal ďalším ruským boháčom, ktorý z rozmaru investoval na britských ostrovoch. Suma, za ktorú podnik kúpil, nie je známa. Podľa expertov sa táto investícia sotva oplatí. Mladík si vraj len kúpil hračku, aby si splnil chlapčenský sen.
Podnik sa zároveň považuje za jeden z najsilnejších výrobcov športových vozidiel na svete. Všetky exempláre sa montujú ručne a na objednávku. Cena sa pohybuje od dvoch miliónov korún vyššie. Nikolaj Smolenskij sa označuje za typického predstaviteľa "zlatej ruskej mládeže". Podľa ruského časopisu Finans je najmladším ruským miliardárom a vlastní takmer tri miliardy rubľov (3,3 miliardy korún).
Dvadsaťštyri ročný podnikateľ je synom známeho ruského bankára Alexandra Smolenského. Ruská tlač píše, že podobne ako Abramovič, ktorého kritizovali, že neinvestoval do domáceho futbalu, bude zrejme na pranieri aj Smolenskij za to, že nekúpil výrobňu miestnych žigulíkov.
Európska komisia vyšetruje predajné praktiky Peugeotu
Európska komisia poslala francúzskej automobilke Peugeot oficiálne námietky proti praktikám predaja, ktoré sťažujú spotrebiteľom kúpu auta cez hranice. Európska komisia tvrdí, že Peugeot odmieta poskytnúť plný rozsah balíka výhod obchodníkom na autá, ktoré predali spotrebiteľom mimo svojho obchodného územia alebo celej krajiny. Takýto postoj oslabuje predaj áut. Tieto námietky sa majú týkať praktík Peugeotu v Holandsku a Nemecku.
Komisia pri tejto príležitosti komentovala tiež vývoj ďalších dvoch vyšetrovaní v rámci automobilového priemyslu. Jedno sa týka firmy Audi vzhľadom na námietky, podľa ktorých dostávajú jeho nemeckí obchodníci veľký bonus za každé auto, ktoré od spoločnosti kúpia a predajú užívateľovi. Tento bonus však neplatí, ak obchodník predá auto inému obchodníkovi.
Komisia tiež vyšetruje námietky proti automobilke BMW, podľa ktorých je pre obchodníkov priťažké vystaviť na svojich autosalónoch popri BMW aj iné značky.
Ruský Aeroflot čaká privatizácia
Ruská vláda dala predbežný súhlas na privatizáciu najväčšieho ruského leteckého prepravcu Aeroflot. Správa prišla po stretnutí, na ktorom vláda zvažovala predaj rôznych štátom kontrolovaných spoločností. Premiér Michail Fradkov tak chce zvýšiť štátne rozpočtové príjmy v rokoch 2005 až 2007.
Vláda by chcela predať časť svojho 51,2-percentného podielu, ktorý má v Aeroflote, definitívne rozhodnutie však ešte nepadlo. Predaj sa pravdepodobne uskutoční na budúci rok, vláda však neuverejnila žiadne informácie týkajúce sa predajnej ceny podielu.
Aeroflot nedávno oznámil, že sa pokúsi stať členom aliancie Skyteam. Aliancia je vedená spoločnosťou Air France a patria do nej spoločnosti Delta Airlines, AeroMexico, Alitalia, CSA Czech Airlines a Korean Air. Čistý zisk Aeroflotu v roku 2003 bol 137 miliónov dolárov.
Každý štvrtý let Austrian Airlines mal meškanie
Rakúske aerolínie Austrian Airlines dopadli v prvom polroku pri porovnaní presnosti ich letov s tridsiatimi európskymi aerolíniami obzvlášť zle. Napísal to včera rakúsky denník Die Presse. Podľa najnovšej štatistiky Združenia európskych aerolínií mal každý tretí let Austrian Airlines meškanie. Ešte horší výsledok mal tento prepravca v domácej preprave. Tu mal meškanie "len" každý štvrtý alebo piaty let, ale aj tak rakúske aerolínie patria spolu s konkurenčnými Turkish Airlines, TAP, ČSA, Swiss a Air Malta k najhorším.
Pri posudzovaní sa brali do úvahy všetky faktory, ktoré spôsobujú meškania: zlé počasie, technické problémy, pomalé vybavovanie cestujúcich, nepresnosť pasažierov. Najpresnejšími aerolíniami sú podľa štatistiky Finnair. Veľmi dobre obstáli aj SN Brussels, Luxair a SAS.
Skvelé výsledky nezaznamenali Austrian Airlines ani v preprave batožiny. So 17,8 percenta stratenej batožiny na 1 000 pasažierov sa umiestnili na 26. mieste z 30 skúmaných spoločností. Malou útechou je to, že pri cestovaní s omnoho presnejšími nemeckými aerolíniami Lufthansa je šanca docestovania do cieľa bez kufrov so 16,8 percenta na 1 000 osôb tiež vysoká.
TEXT: ČTK, TASR, SITA, REUTERS