BRATISLAVA - Prepojenie slovenskej autostrády R6 a českej R49 medzi Hulínom a Púchovom bude stáť najmenej desať miliárd korún. Projekt skvalitní plynulosť dopravy z Bratislavy a celého Považia cez Púchov do Česka. "Navrhovaná trasa R6 je v technickej štúdii riešená v štyroch alternatívach, ktorých investičné náklady sa v závislosti od konkrétneho variantu pohybujú od 9 do 14,3 miliardy korún v cenovej úrovni roku 2001," povedal námestník generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Peter Gandl.
Medzivládnu dohodu o prepojení uvedených rýchlostných ciest na spoločnej štátnej hranici plánovali pôvodne zástupcovia vlád Slovenska a Česka podpísať v septembri tohto roka. Jej návrh čaká momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní. "Predpokladaný termín tendra respektíve realizácie je po roku 2006," poznamenal Gandl.
Trasa rýchlostnej cesty R6 nezasahuje do existujúcej cesty prvej triedy Púchov - Střelná. Počas výstavby R6 dôjde len k minimálnym úpravám paralelnej cesty prvej triedy. Ako ďalej konštatoval Gandl, vybudovanie rýchlostnej cesty bude mať pozitívny vplyv na vývoj dopravy, zatraktívni prístup pre rozvoj priemyslu a hospodárstva daného regiónu a zvýši záujem o túto exponovanú a turisticky atraktívnu oblasť.
V najbližšej budúcnosti sa podľa informácií z ministerstva dopravy dorieši aj úsek Svrčinovec - Skalité na diaľnici D3, ktorá spája Žilinu s poľskou hranicou. Kľúčovým je z hľadiska ďalšieho postupu prác získanie dotácií z kohézneho fondu. Ak ich Slovensko získa, budovanie úseku od Žiliny po štátnu hranicu by malo prebiehať v rokoch 2007 až 2013. Jej napojenie na poľskú časť autostrády by malo byť bezproblémové, pretože peniaze z európskeho fondu by mali zároveň získať aj Poliaci.

Kliknite na mapu pre jej zväčšenie.
V priebehu piatich až siedmich rokov by sa malo vyriešiť aj prepojenie diaľnice spájajúcej Viedeň s Budapešťou na slovensko-maďarský prechod v Rajke a v priebehu troch rokov by rakúska strana mala diaľnicu dotiahnuť aj po slovensko-rakúsku hranicu v Jarovciach - Kitsee. Na hranicu s Maďarskom aj s Rakúskom už máme svoj diaľničný úsek postavený.
Plánovaná autostráda R4, ktorá bude spájať Košice s maďarskými hranicami s pokračovaním do Miškovca a je súčasťou európskeho dopravného koridoru, by sa mala za príhodných finančných podmienok začať budovať niekedy v roku 2006. Až úplne na záver sa začne ťahať diaľnica D3 od Košíc na Ukrajinu, kde sa v súčasnosti nestavia vôbec. Podľa informácií by zlomový mal byť rok 2008, kedy by sa mali práce rozbehnúť aj na tomto úseku. Podmienkou je však opäť získanie peňazí.
Autor: DANIEL CVEČEK