Zamestnanec piateho najväčšieho automobilového koncernu na svete DaimlerChrysler AG v skorých ranných hodinách 15. júla pochoduje spolu s ostatnými ulicami nemeckého Düsseldorfu na protest proti plánom vedenia ušetriť ročne 500 miliónov eur a zrušiť 6000 pracovných miest v Nemecku. K dohode medzi zamestnancami a manažmentom však nakoniec došlo. FOTO-TASR/EPA
V noci zo štvrtka na piatok sa predstavenstvo a závodná rada automobilového koncernu DaimlerChrysler dohodli na balíku úsporných opatrení. Manažment dôvodil, že ak sa v hlavnom závode v Sindelfingene neznížia náklady ročne o 500 miliónov eur, potom bude musieť od roku 2007 preložiť výrobu novej generácie rady C automobilov značky Mercedes do ďalšej nemeckej fabriky v Brémach a do výrobnej prevádzky v East London v Južnej Afrike. Súčasne by stratilo prácu 6000 z približne 30 000 zamestnancov v Sindelfingene. Proti tomuto zámeru sa zdvihla vo všetkých nemeckých závodoch DaimlerChrysler mohutná vlna odporu. Minulý štvrtok protestovalo približne 60 000 zo 160 000 pracovníkov Mercedes Car Group, časti koncernu DaimlerChrysler, majúcej na starosti výrobu Mercedesov.
Podľa dohody predstavenstva a závodnej rady prispeje každý k zníženiu nákladov. Ako uvádza internetový denník Spiegel Online, navrhli členovia predstavenstva DaimlerChrysler, že sa vzdajú 10 percent svojich zárobkov. O miere zníženia platov ďalších približne 3000 riadiacich pracovníkov prebiehajú rokovania. Zamestnancom na výrobných pásoch v Sindelfingene sa zredukujú niektoré tarifné vymoženosti zo 70. rokov, povedzme 20-percentné "príplatky za druhú zmenu" od 12. hodiny popoludní, 30-percentné príplatky za nočnú zmenu a päťminútové oddychové prestávky každú odpracovanú hodinu. 20 000 pracovníkom vo výskumno-vývojových a plánovacích oddeleniach sa zvýši pracovný čas na 40 hodín týždenne. Okrem toho budú zarábať pracovníci vo firmách, ktoré poskytujú služby v podnikových kantínach, v tlačiarňach a zabezpečujú podnikovú ochranu, menej ako zamestnanci vo výrobnej sfére. A v neposlednom rade sa vzdala závodná rada požiadavky zvýšiť mzdy od roku 2006 o 2,7 percenta. Druhou stranou tohto kompromisu je záruka predstavenstva, že do roku 2012 sa v nemeckých fabrikách DaimlerChrysler nebude prepúšťať.
Predseda predstavenstva Jürgern Schrempf označil podľa intenetového vydania denníka Frankfuter Allgemeine Zeitung dohodu za "model pre celé Nemecko". Podčiarkol, že Nemecko nepotrebuje nijaké celoplošné zmluvy tarifných partnerov o dĺžke pracovného času či o počte dovolenkových dní, ale viac pružnosti v konkrétnych rokovaniach manažmentu a zástupcami pracujúcich. Vyzdvihol, že všetci zamestnanci v Nemecku sa síce budú musieť vzdať niektorých doterajších vymožeností. Tým sa však posilnia domáce, nemecké výrobné lokality a následne sa zabezpečí dlhoročná blahobytná perspektíva. Predseda celokoncernovej závodnej rady Erich Klemm zdôraznil podľa internetového vydania denníka Financial Times Deutschland, že dlhodobo zaručené pracovné miesta majú v súčasnosti "neoceniteľnú hodnotu". Cieľom bolo zachovať pracovné miesta v Nemecku, a to sa závodnej rade podarilo.
JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov