FOTO-ČTK
r, ktorý nedokázal stanoviť jasné pravidlá poskytovania volaní cez internet. Regulátor chybu priznáva, no tvrdí, že chýbajúce pravidlá nie sú dôvodom na porušovanie licencií.
Operátori sa síce môžu proti rozhodnutiu odvolať, no ak úrad svoj verdikt potvrdí, potom budú musieť prejsť na iný model poskytovania internetových volaní. Mali by prijať veľkoobchodnú ponuku Slovak Telecomu, službu Voice Plus, ktorá podľa konateľa Amtelu Alexandra Nagya zvýši ceny poskytovaných internetových hovorov, čím alternatívni operátori prídu o svoju konkurenčnú výhodu a možno aj o zákazníkov. Podľa interného prieskumu Amtelu až 80 percent zákazníkov firmy cez internet telefonuje práve pre nízke ceny.
Operátori poskytujú hlas cez internet vyše troch rokov. Slovak Telecom nechcel o poskytovaní služby s konkurentmi rokovať, kým Telekomunikačný úrad nestanoví technické a legislatívne podmienky. Alternatívni operátori preto začali službu poskytovať inak, ako stanovovali ich licencie, a Telecom proti tomu nič nenamietal.
Amtel v priebehu dvoch rokov úrad troma listami upozornil, že hlas cez internet nemôže poskytovať v súlade s licenciou, a preto to robí inak. Regulátor podľa manažéra firmy Bela Strenitzera na tieto oznámenia dodnes neodpovedal. Predseda úradu Milan Luknár priznáva, že regulátor nedostatočne reagoval, čo však podľa neho alternatívnych operátorov neoprávňuje na to, aby porušovali licencie. "Na listy sme nereagovali preto, že nemali zodpovedajúcu formu," povedal Luknár.
Telekomunikačný úrad však v júli 2003 Slovak Telecomu potvrdil, že spôsob, akým alternatívni operátori službu poskytujú, nie je v poriadku. Firma vyšla s iniciatívou až o rok neskôr a podľa Strenitzera informovala operátorov, že porušujú bližšie nešpecifikované všeobecné obchodné podmienky. Zároveň ich vyzval, aby poskytovanie hlasu cez internet zastavili, inak službu vypne. "Poskytovatelia hlasu cez internet porušujú najmä ustanovenia Číslovacieho plánu, z ktorého sme vychádzali pri konštruovaní obchodných podmienok," poznamenal na margo údajne neexistujúcich podmienok hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielka.
Podľa Strenitzera Telecom nereagoval na snahu konkurentov o vzniknutej situácii rokovať, a preto sa alternatívni operátori obrátili na súd. Ten vyhovel ich požiadavke a predbežným opatrením vypnutie služby zakázal. Medzitým operátori opäť neúspešne úrad požiadali, aby zakročil a patovú situáciu vyriešil. Regulátor začal operátorov kontrolovať, či dodržiavajú vydané licencie. Deň po ukončení kontrol vydal rozhodnutia, v ktorých skonštatoval, že operátori nepostupujú pri poskytovaní hlasu cez internet podľa predpisov a prikázal im službu do konca apríla vypnúť. Neurobili tak, za čo dostali polmiliónovú pokutu.
DANIEL CVEČEK