BRATISLAVA - Text investičnej zmluvy s automobilkou Hyundai/Kia včera náhle zmizol z internetovej stránky ministerstva hospodárstva. Vláda, hoci je na dovolenke, sa totiž telefonicky dohodla, že zmluvu pre "zásadný nesúhlas" investora opäť utají.
V pozadí prekvapujúceho rozhodnutia sú listy od predstaviteľov automobilky. V utorok prišiel zo Soulu list ministrovi hospodárstva Pavlovi Ruskovi, v stredu ho dostali aj premiér Mikuláš Dzurinda a predseda parlamentu Pavol Hrušovský.
"Vyjadrili zásadný nesúhlas so zverejnením zmluvy v takej forme, ako o tom vláda rozhodla, a so spôsobom, akým to bolo medializované. Počudovali sa, či by naozaj nemali ísť preč," povedal generálny manažér investičného projektu Stanislav Vinc. Ministri zmluvu zverejnili 14. júla, pretože ich o to požiadal parlament.
Návrh na opätovné utajenie zmlúv predložilo ministerstvo hospodárstva "v záujme udržania pozície dôveryhodného partnera". Zrušenie zverejnenia sa týka aj zmluvy s firmou Peugeot Citroen.
Keďže viacerí ministri sú na dovolenke, vláda musela rozhodnúť per-rollam - čiže telefonicky. Podľa tlačového odboru vlády súhlasilo 10 ministrov. Zatiaľ nie je známe, kto.
Napríklad minister kultúry za ANO Rudolf Chmel o rozhodnutí vlády ani nevedel. "Ale ak ich bolo aspoň deväť, mohli rozhodnúť aj bez toho, aby ma vyrozumeli," povedal Chmel, ktorý je práve v Stockholme.
Zasadnutie "per-rollam" koordinoval premiér s podpredsedami vlády Ruskom a Danielom Lipšicom, hoci obidvaja sú na zahraničnej dovolenke.
Poslanci boli rozhodnutím vlády zaskočení. "Sú to pre mňa šokujúce informácie a nevidím dôvod, prečo sa to malo stiahnuť. Musíme sa poinformovať u členov vlády za SMK," povedal šéf poslaneckého klubu SMK Gyula Bárdos.
"To nemyslíte vážne," reagoval poslanec Smeru Robert Madej, ktorý inicioval uznesenie parlamentu o zverejnení zmlúv. Madej nevidí právny dôvod na opätovné utajovanie. "Zákon o slobodnom prístupe k informáciám jasne stanovuje, že zmluvy majú byť zverejnené," tvrdí.
Poslanec SDKÚ Peter Miššík povedal, že "je to vec vlády". Podľa neho treba, aby na Slovensko prišli investori, ale tiež "treba celý postup zosúladiť aj s platnými právnymi predpismi".
Právnik, ktorý nechcel byť menovaný, považuje rozhodnutie vlády "za smiešne". Nedokáže si však predstaviť, ako by sa dalo zabrániť tomu, aby sa s dokumentmi, ktoré už raz boli zverejnené, nemohlo ďalej verejne pracovať.
Hyundai/Kia už dlhšie dávala najavo, že s rozhodnutím zverejniť zmluvu nesúhlasí. Už v apríli napísala Ruskovi podobný list. "Sú to pre nás citlivé informácie," povedal SME nedávno nemenovaný predstaviteľ automobilky.
"V každom prípade si jednoznačne nepriali zverejnenie zmluvy," povedal primátor Žiliny Ján Slota. V zverejnenej časti zmluvy sú vraj údaje, z ktorých sa dajú vypočítať skutočné úmysly spoločnosti.
Vláda 14. júla rozhodla, že investičné zmluvy sprístupní. Urobila tak na žiadosť parlamentu, ktorý vo svojom uznesení z konca júna požiadal ministrov o zverejnenie zmluvy. Tí nakoniec rozhodli o najširšom variante zverejnenia, ktorý presadzoval minister spravodlivosti Lipšic. Práve on vypracoval analýzu, podľa ktorej zverejnenie zmlúv vyplýva zo zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Naopak, minister Rusko vládu varoval, že Hyundai/Kia to bude považovať za porušenie zmluvy, pretože podľa nich ide o obchodné tajomstvo.
Okamžite po zverejnení sa ozvali kritické hlasy upozorňujúce, že zmluva je pre Slovensko nevýhodná. Napríklad aj maďarský denník Népszabadság v komentári napísal, že zmluva je ponižujúca. Jeden zo slovenských poslancov si zase myslí, že zmluva s Peugeotom bola pripravená lepšie, a zmluva s Kiou bola "príliš na rýchlo".
Text zmluvy s KIA si môžete prečítať kliknutím na tento odkaz.
Autor: miš, sp, rp