ú na hrudi. Signál smeruje do policajného auta a odtiaľ na dispečing, kde sa rozhovor nahráva. Aj to je jeden z dôvodov, že korupcia na ostrovoch prakticky neexistuje.
Peniaze za blokové pokuty novozélandskí policajti neinkasujú. Ak je priestupok vážny, vodič môže byť predvedený na policajnú stanicu. V prípade sporov o vine či nevine rozhoduje súd. Pojednávanie sa uskutoční do troch dní od udalosti. Policajné tvrdenia musia byť svedecky podložené výpoveďami, fotografiami, videozáznamami. Vodič má právo na advokáta, ak si ho nemôže dovoliť, súd mu ho pridelí ex offo.
Pokuty sú odstupňované podľa závažnosti a každý si ľahko zistí, aká sadzba platí napríklad za prekročenie rýchlosti o 10 kilometrov, za nepripútanie sa bezpečnostnými pásmi či za každé promile alkoholu nad povolený limit, ktorý je 0,4 g/l, a tiež za recidívu.
Alkohol sa tu meria tak, že polícia zastaví celú ulicu - obidva smery - a testuje každého - bicyklistu, šoféra autobusu, taxikárov, nákladiaky. Na ceste je pritom takzvaný BOOZ BUS - pojazdné laboratórium.
Za priestupky sa vodičovi prirátavajú "čierne" body. Ak ich nazbiera 100, stratí vodičský preukaz na tri mesiace. Ak sa to zopakuje trikrát, stratí vodičský preukaz definitívne, zabavia mu navyše aj auto. Chronický previnilec sa môže dostať aj do väzenia - obyčajne na 30 dní. Navyše 500 dolárov zaplatí za skladovanie svojho auta na polícii. Potom musí znova absolvovať kurz autoškoly.
JÁN BENKOVIČ,
Auckland - Nový Zéland