BRATISLAVA - Pred cestou na dovolenku by si klienti cestovných kancelárií mali overiť aj to, koľko času na jej konci zostane medzi povinným opustením hotelovej izby a odletom lietadla. Môže sa totiž stať, že dovolenkujúci bude bez ubytovania takmer celý deň.
"Povedali nám, že sa máme vysťahovať do dvanástej, ale odlet lietadla bol na druhý deň o pol štvrtej v noci," hovorí zákazníčka cestovnej kancelárie Satur, ktorá bola na dovolenke na Rodose. "Sú tu aj rodiny s deťmi. Čo budú tých šestnásť hodín robiť?"
Zájazd kupovala ešte v marci a v zmluve bolo uvedené, že termín zájazdu je od 21. júna do 2. júla. Klienti sa o podmienkach odletu a príletu dozvedeli až desať dní pred odletom, keď sa už nedalo nič robiť, bez ohľadu na to, že odlet bol vlastne až 3. júla.
"Odlet z Rodosu je v určitých termínoch o 3.35 h. Klienti sú o tom informovaní v pobočke pri predaji a navyše každý z nich dostane najneskôr desať dní pred odletom písomné pokyny, v ktorých je, samozrejme, aj čas odletu a príletu," tvrdí riaditeľka marketingu CK Satur Mária Gallová.
"Naša delegátka hneď po príchode informuje o možnosti zabezpečiť si predĺženie pobytu v izbe, ale doplatiť si to musí klient na mieste." Niektorí klienti tak vraj urobia, ostatní po večeri trávia čas v meste alebo v strediskách hotela, kým ich autobus nezavezie na letisko.
Predstavitelia cestoviek hovoria, že na celom svete je bežné, že sa hostia musia z hotela vysťahovať medzi desiatou a dvanástou hodinou. Personál musí izby upratať, aby sa tam mohli ihneď nasťahovať ďalší dovolenkári. "Niekde sa dá dohodnúť s recepciou či s vedením hotela na neskoršom termíne za príplatok, prípadne pri ústretovom konaní vedenia hotela či recepcie bez príplatku. To, samozrejme, závisí od naplnenia hotela," hovorí Dušan Józsa z cestovnej kancelárie Seneca Tours.
Skoré ranné odlety však bežné nie sú. "Nechápem, ako môže niekto uzavrieť zmluvu na odlet o štvrtej ráno a vysťahovať klientov deň pred odletom. Vari len pre cenu - ale to je aj chyba klientov, že sa dostatočne neinformujú a zaujíma ich len čo najnižšia cena," povedala Jana Kotrbancová z cestovky MSTT.
Niekedy musia dovolenkári odletieť ráno neplánovane. Na dovolenky sa lieta väčšinou chartrovými letmi, tie sa však niekedy posúvajú, pretože prednosť má vždy pravidelná doprava. Ak do odletu zostáva dlhší čas, dovolenkári by nemali zostať na ulici. Cestovky vtedy zabezpečia jednu izbu, kde sa môžu prezliecť, osprchovať a nechať si veci.
Prečo chartre lietajú veľmi často v noci? Nespôsobujú to napríklad nižšie poplatky za nočný prelet ponad inú krajinu, lebo tie sa platia podľa hmotnosti lietadla, nie podľa času. Chartrové lety sú ale závislé od toho, či je voľné lietadlo a koridor, preto cestovky skôr zoženú lietadlo na nočný let.
S niekoľkohodinovým čakaním musia počítať aj cestujúci autobusmi. Keďže autobus jednu skupinu privezie a druhú hneď vezie na Slovensko, musí mať vodič aspoň 10-hodinovú prestávku. Väčšina cestoviek to rieši tak, že autobus pristaví pri pláži a dovolenkári si tam môžu zložiť veci. (pcs, rf)