„Doteraz sa spoliehali iba na životopis kandidáta a osobný pohovor. Ale pri klasickom prijímacom pohovore môžu ostať niektoré skutočnosti skryté a prejavia sa až neskôr.“
Budú však malí a strední podnikatelia ochotní investovať do takejto služby?
„Myslím, že referencie sú výborná vec - ale tam, kde existuje normálne podnikateľské prostredie. Nie tu, kde si robí každý čo chce,“ hovorí majiteľka servisnej firmy Oľga Halašová. „Ja od ľudí žiadne referencie nepýtam. Ak sa mi pri osobnom pohovore pozdávajú, zamestnám ich a pozorne sledujem, ako pracujú. Veď keby sa neosvedčili, existuje skúšobná doba a novým dávam zmluvu najviac na rok. Je to samozrejme iné, ak niekoho zamestnám po osobnom odporučení spoľahlivého človeka - aj to je vlastne referencia. Na posudky od cudzích firiem neverím.“
Personálne spoločnosti si však myslia, že takéto dlhodobé testovanie nových zamestnancov je príliš namáhavé, aby sa dlhodobo udržalo. „Možno sa to dá v malej firmičke, kde má majiteľ nového človeka priamo pod sebou. Ale keď prijmete nepravého človeka na zodpovedné miesto, a on narobí chyby vo financiách, alebo kontakte so zákazníkmi, môže sa praktické preverovanie zamestnancových schopností aj poriadne predražiť,“ hovorí Elena Homolová.