"Ak ju slovenská vláda predá firme, ktorej cieľom je ovládnuť trh tak, že kúpenú firmu o rok či dva zruší, asi to nesplní účel a privatizácia bude hodnotená ako zlá," hovorí Pernička. "Ak to predá firme, ktorá chce naozaj podnikať a konkurovať štátnym dopravcom, napríklad Railionu, čo je bývalé nemecké DB Cargo, alebo ÖBB či CD, bude to správny krok." Podľa neho Európska únia stále viac tlačí na liberalizáciu, čo v praxi prispieva k utváraniu konkurencie a "k toľko žiadanému presunu nákladnej dopravy na koľaje".
Deutsche Bahn, najväčší nemecký železničný dopravca, chystá v roku 2005 vstup na burzu. "Je to možné vnímať ako nadchádzajúcu privatizáciu štátnych dráh," hovorí Pernička. Takýchto zámerov však v Európe zatiaľ podľa neho nie je veľa, lebo stav železnice a jej rozvoj zodpovedajú stavu ekonomiky štátov.
Západné štáty majú stále dosť peňazí, aby kryli straty svojich železníc. Štáty vo východnej Európe nemajú na to, aby vo väčšom množstve nakúpili moderné lokomotívy, vozne. "Pripravovaná privatizácia nákladnej dopravy Železničnej spoločnosti je teda do značnej miery vynútená ťažkosťami slovenskej ekonomiky," hovorí Jaromír Pernička. (rf)