V Európe zatiaľ železnice plne sprivatizovala len Veľká Británia. Ich šéfom sa v roku 2001 stal John Armitt (na fotografii) a po privatizácii sú britské železnice terčom častej kritiky. Na Slovensku chce štát ziskovú časť Železničnej spoločnosti, ktorá dnes zamestnáva takmer 20-tisíc ľudí, sprivatizovať už na budúci rok alebo v roku 2006. Ide o nákladnú železničnú dopravu, ktorá sa pred predajom oddelí od osobnej. Za predaj očakáva ministerstvo dopravy najmenej 15 miliárd korún, ktoré chce použiť na zaplatenie dlhov železníc. Osobná doprava by mala ostať v rukách štátu. Koaliční politici proti predaju zatiaľ nenamietajú, ale nezávislí poslanci a opozícia sú prekvapení. FOTO - ARCHÍV REUTERS
BRATISLAVA - V strednej a západnej Európe nebola s výnimkou Anglicka zatiaľ v žiadnej krajine sprivatizovaná nákladná železničná doprava, ako to navrhuje slovenská vláda. V stredu vláda schválila rozdelenie Železničnej spoločnosti na osobnú a nákladnú a za predaj nákladnej chce získať 15 miliárd korún. S peňazí chce splácať dlhy Železníc SR, ktoré zatiaľ zostávajú v rukách štátu.
Český odborník na železnice a šéf odborného časopisu Železniční magazín Jaromír Pernička hovorí, že zo štátov východnej Európy je železničná nákladná doprava sprivatizovaná v Estónsku. Nedávno rozhodli o privatizácii Rusko a ázijský Kazachstan. "Pomerne vážne, aj keď už dosť dlho, sa hovorí o privatizácii vo Švédsku a v Poľsku."
"Rozhodne sme zasa na špici. Či to bude dobré, to radšej nebudem komentovať," hovorí slovenský odborník na železnice, ktorý zatiaľ nechce byť citovaný, lebo nevidel projekt.
Podľa vládnych informácií vznikne zo súčasnej Železničnej spoločnosti v januári 2005 Železničná spoločnosť Cargo a železničná osobná preprava. Ziskové Cargo by chcel minister dopravy Pavol Prokopovič predať čo najskôr a nie je vylúčené, že nový majiteľ získa 100 percent akcií. Stratová osobná preprava zostane v rukách štátu.
V susednej Českej republike privatizáciu nákladnej dopravy nechystajú. "Pre nás je to ziskové, nevidíme dôvod, prečo by sme predávali niečo, čo prináša Českým dráham ročne dve až tri miliardy korún zisku. Samozrejme, máme záujem do budúcnosti rozvíjať firmu, ale nie tak, že vezmeme celý blok a predáme," povedal hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.
Slovenskí politici sú zatiaľ vo vyjadrovaní sa k privatizácii opatrní podobne ako odborári. Opoziční politici sú skôr proti.
RICHARD FILIPKO