BRATISLAVA - Ak štát nedostavia diaľnicu do Žiliny v termíne, ktorý sľúbil firme Kia, automobilka zrejme bude mať problémy so zásobovaním. Tvrdí to bývalý poslanec HZDS (dnes nezávislý) a vedúci Katedry realizácie stavieb na Žilinskej univerzite Ján Mikolaj.
Kia dnes, podobne ako iné automobilky, nebuduje klasické sklady. Používa priame zásobovanie "just in time" - súčiastky sa dovážajú s 15-minútovou presnosťou od výrobcu do montážnej haly. Bez diaľnice by mohla chod výrobnej linky ohroziť hoci aj obyčajná zápcha na križovatke v Považskej Bystrici.
"Keď som bol na prípravných rokovaniach s firmou Kia, hovorili sme im o železnici, kombinovanej doprave, ale oni stále kládli prioritu na diaľnice," hovorí Mikolaj. "Predpokladá sa, že sa bude vyrábať 200- až 300-tisíc áut ročne. Musia to mať nastavené stopercentne."
Vo včasné dokončenie diaľnice verí aj minister dopravy Pavol Prokopovič, hoci nedávno v rozhovore pre SME povedal, že ak ju štát nestihne dokončiť, nestane sa nič.
Mikolaj hovorí, že Slovensko by sa stalo pre investorov nedôveryhodným partnerom. "Manažérov zaujímalo nielen to, kedy bude diaľnica hotová, ale či je investičná príprava rozbehnutá tak, že termíny sú reálne. Povedali sme, že áno. Teraz povieme, že nie?" pýta sa. Ak by vznikol presný harmonogram, výstavba sa dá podľa neho do konca roka 2006 stihnúť. Investičná príprava však vraj spí. (rf)