Lietadlá často štartujú alebo pristávajú aj v 20- či 40-sekundových intervaloch. Ak má lietadlo technickú poruchu alebo nedostatok paliva, odstavia ho a odťahujú nabok. Nasledujúce však už preto mešká a dominovým efektom môže meškanie ďalších lietadiel rásť ešte viac - násobí sa každou ďalšou prípadnou poruchou.
"Podobné je to aj pri zlom počasí. Na letisku rozhodnú, že lietadlá nepôjdu do vzduchu alebo nebudú pristávať v 40-sekundových intervaloch, ale napríklad v dvojminútových. Desiate lietadlo už má potom pomerne veľké meškanie. A počasie môže spôsobiť aj zrušenie letov," povedal hovorca SkyEurope Stanislav Šaling. Podľa neho je množstvo ďalších dôvodov, ktoré spôsobujú dominoefekt. Napríklad, ak na letisku zlyhajú služby - mešká dodávka batožiny do lietadla, alebo sa pokazí stojan, pri ktorom lietadlo parkuje. Odlety môžu meškať i pre prílišnú premávku vo vzduchu a podobne.
"Z letísk, na ktoré lieta naša spoločnosť, bývajú najčastejšie zmeny v príletoch a odletoch v Paríži, Londýne, Amsterdame, Zürichu, čo vyplýva z ich veľkej vyťaženosti," povedal Šaling.
(rf)