"Bol to skutočne ťažký úder. Ale nie smrteľný. Stále sme tu," povedal SME Remi Lafreniere, pokladník mesta Bromont. Išlo o investíciu za 300 miliónov dolárov, ktorá mala automobilke otvoriť prístup na atraktívny americký trh.
Továreň v začiatkoch zamestnávala 1200 ľudí. Za dva roky však vyrobili len okolo 50-tisíc áut, čo bolo hlboko pod stanovený plán. Navyše, dopravné spojenie s USA nebolo ideálne a náklady na dopravu áut do Ameriky príliš vysoké.
V roku 1991 Kórejčania výrobu zastavili. Budova továrne je odvtedy zatvorená. Stroje a vybavenie z Bromontu dopravili loďami do Indie, kde Hyundai v roku 1996 postavil novú továreň.
Lafreniere hovorí, že škody po nečakanom odchode Kórejčanov boli veľké. "Neodvážim sa to odhadnúť." Tvrdí, že mesto vydalo v očakávaní veľkej investície rôzne úvery, núkalo podporu, vybudovalo infraštruktúru.
"Očakávali sme, že Hyundai zostane u nás dlho. Pre nás na magistráte to bol skutočný šok. Rovnako pre celý región. Je to ako hodiť kameň do vody. Utvoria sa okolo neho kruhy, ktoré postupujú stále ďalej. Podobne to bolo s následkami," povedal Lafreniere.
Kanadská vláda však mala poistku: podľa investičnej zmluvy musel Hyundai federálnej aj provinčnej vláde vyplatiť peniaze, ktoré mu poskytli ako štátnu pomoc.
V zmluve so Slovenskom, ktorej časti zverejnil týždenník Dominofórum, sa, naopak, píše: "V prípade, že Kia nevykoná všetky investície tak, ako sú uvedené v investičnom pláne, nemusí refundovať nijakú už získanú štátnu pomoc ani výdavky, ktoré malo Slovensko alebo Žilina v súvislosti týmto projektom." Minister hospodárstva Rusko nedávno potvrdil, že týždenník mal v rukách skutočný text zmluvy, ale s tým, že citáty "vytrhol z kontextu".
O niekoľko rokov po neúspechu v Kanade začala kórejská automobilka uvažovať o závode priamo v USA. Súťaž vyhrala Alabama, ktorá za posledné roky pritiahla - podobne ako Slovensko - veľké investície Mercedesu, Hondy či Toyoty.
Hyundai tu spustil výstavbu závodu v hodnote miliardy dolárov, pričom štátna pomoc tvorí štvrtinu objemu investície. Továreň, ktorá zamestná dvetisíc ľudí, otvoria v marci 2005.
V Alabame prevláda pocit, že im sa nič podobné nemôže stať. "Už sú príliš ďaleko, aby sa naraz vzali a zmizli. Ich plány sú príliš ambiciózne, hovoria dokonca o výrobe miliónu áut ročne. Nemáme žiadne záruky, ale veríme im," povedal SME hlavný komentátor alabamského denníka Montgomery Advertiser Kenneth Hare.
"Všetko beží podľa plánu. Na odchod vôbec nepomýšľame," potvrdil hovorca závodu Bill Lang.