Krátke obdobie, počas ktorého dostáva slovenský finančný trh vyspelú podobu, nestačilo ľuďom nato, aby sa v ňom zorientovali. „Investičné povedomie ľudí je zatiaľ veľmi slabé. Stále venujú oveľa viac času tomu, ako peniaze zarobiť a málo tomu, ako s nimi naložiť,“ hovorí Peter Krištofovič, šéf Allfinanz holdingu najväčšej slovenskej poradenskej spoločnosti orientovanej na širokú verejnosť.
„S otázkami na investovanie do nebankových subjektov sa na nás obracajú pomerne málo. Úlohou našich poradcov je vysvetliť ľuďom pomer medzi rizikom a výnosom z takejto investície,“ tvrdí Krištofovič.
Veľké nebankové firmy sa vďaka niekoľkoročnej histórii javia teraz ako seriózna príležitosť. Kto tam investoval pred pár rokmi, má teraz slušný výnos. „Ťažko sa preto vysvetľuje, že takýto investor mal šťastie, že natrafil na spoločnosť, ktorá ešte funguje. V žiadnom prípade by sme neodporučili investovať takto viac ako päť až desať percent svojich úspor,“ doplnil Krištofovič.
Nízka schopnosť ľudí rozlíšiť bezpečné a nebezpečné investície súvisí podľa odborníkov s rýchlym vznikom niekoľkých typov investičných subjektov. Ľudí oslovujú už nielen banky, ale aj doplnkové dôchodkové poisťovne, podielové fondy, životné aj neživotné poisťovne. Neskúsenosť ľudí sa prejavuje v preferovaní takých investícií, ktoré sľubujú vysoký výnos, bez ohľadu na možné rizko. (jj)