BRATISLAVA – Po škandále okolo možného zneužitia predvstupovej pomoci Európskej únie na úrade vlády hrozí Slovensku ďalšia podobná kauza. Týka sa viac ako dvojmiliardového projektu štátnych železníc, ktorý má byť financovaný z prostriedkov Európskej únie.
Ide o železničnú trať medzi Bratislavou a Trnavou, ktorá by sa mala zrekonštruovať tak, aby po nej mohli vlaky jazdiť až 160-kilometrovou rýchlosťou.
Kandidátom na víťaza výberového konania, do ktorého sa prihlásilo viacero firiem, je podľa zdrojov blízkych železniciam konzorcium spoločností Doprastav, Železničné stavebníctvo Bratislava a ŽS Brno.
Podľa výpisu z obchodného registra ide o firmy, ktoré sú personálne prepojené na ľudí blízkych Ladislavovi Dimunovi, námestníkovi generálneho riaditeľa Železníc SR.
Dimun je tiež predsedom komisie, ktorá víťaznú ponuku vyberala. Ako člen komisie pritom musel podľa pravidiel výberového konania prehlásiť, že je nezávislý od všetkých strán, ktoré by mohli z lukratívneho obchodu profitovať. Rozhodnutie komisie má byť zaslané na schválenie do Bruselu dnes.
Dimun figuruje podľa obchodného registra vo viacerých podnikoch spolu s ľudmi, ktorí sa nachádzajú v najvyšších orgánoch firiem, tvoriacich favorizované konzorcium.
Dimun je členom predstavenstva spoločnosti Železničná priemyselná stavebná výroba, ktorému predsedá František Sekanina. Ten je aj predsedom dozornej rady ŽS Brno, teda firmy z uvedeného konzorcia. Sekanina je okrem toho aj v predstavenstve Železničného stavebníctva Bratislava, ďalšieho člena konzorcia.
Predseda predstavenstva ŽS Brno Michal Štefl zasa sedí v dozornej rade Železničnej priemyselnej stavebnej výroby. Generálnym riaditeľom tejto firmy je Miroslav Doboš, ktorý spolu s Dimunom a Sekaninom tvoria jej predstavenstvo. Členom dozornej rady je Michal Štefl zo ŽS Brno.