
Profesor Snape (Alan Rickman) a za ním Hermione Granger (Emma Watson), Ron Weasley (Ruppert Grint) a hlavný hrdina Harry Potter (Daniel Radcliffe). Režisér pridal tretej časti viac tajomna, svojich divákov vôbec nešetril. Hranica prístupnosti sa musela posunúť v niektorých krajinách na 12, v Izraeli dokonca na 16 rokov. FOTO - CONTINENTAL FILM
Na tretie pokračovanie adaptácie úspešného románu sme čakali osemnásť mesiacov. Premiéra filmu Harry Potter a väzeň z Azkabanu teda tento raz strategicky nezapadla do vianočného marketingovo lukratívneho času, v ktorom rodičia ochotne podporujú vášeň svojich ratolestí. Nielen v tom sa však najnovšie sfilmovanie románovej potterovskej série J. K. Rowlingovej od svojich predchodcov odlišuje. Potriasla sa aj režisérska stolička Chrisa Columbusa. Nahradil ho pomerne neznámy Mexičan Alfonso Cuarón (jeho scenár k snímke Y tú mamá también bol nominovaný na Oscara). Výmena sa ukázala správna.
Tretej časti filmového Pottera sa podarilo od románu šikovne odosobniť. Chris Columbus, vyškolený na mainstreamových filmoch (Sám doma), sa neodvážil robiť veľké zásahy. Neprišiel s originálnym nápadom, len otrocky a veľmi konvenčne preniesol dielo na plátno. Prvé dve časti, síce remeselne veľmi dobre zvládnuté, takmer vôbec nevyžadovali od diváka znalosť literárnej predlohy. Napriek všetkým nedostatkom sa však zaradili medzi najväčšie hity a poriadne zatriasli štatistikami návštevnosti kín. Obe snímky sa dostali do top desiatky finančne najúspešnejších filmov v dejinách. Samozrejme, zásluhu na takom úspechu malo aj všemožné podporovanie potterománie - predávaním rôznych hračiek, symbolov či oblečenia.
Riskantné kroky nového režiséra
Celkom inak je to u Cuaróna. Ten ignoroval veľkú časť dejových motívov románu a zameral sa na konfrontáciu dospievajúceho Harryho so Siriusom Blackom, ktorý je podozrivý zo smrti Potterových rodičov.
Harry na konci prázdnin začaruje svoju dotieravú príbuznú za to, že urazí pamiatku jeho otca. Poruší tak jednu z hlavných zásad internátnej školy Rokfort a vzápätí utečie z domu. Cestou v kúzelnom autobuse sa dozvedá, že Sirius Black ušiel z väzenia v Azkabane. Jeho prítomnosť je základom celého príbehu, obohacujúcim prvkom sú strážcovia väznice, ktorí vyciciavajú z človeka šťastné myšlienky. Je tu aj nevyspytateľný profesor čiernej mágie Lupin a spolu s ním mnohé ďalšie, známe i neznáme postavy.
Keďže sa však v potterovskom svete úlohy dobrých a zlých občas poriadne pretrasú (veľkú, pre rozprávky typickú schematickosť postáv Rowlingovej vyčítať nemožno, postavy prechádzajú postupným vývojom), ani Sirius Black nie je tým, čím sa zdá spočiatku. Vo filme niet priestoru na drobnokresbu, a preto sa o motivácii mnohých postáv dozvieme len málo. Tým, že Alfonso Cuarón nemal potrebu vysvetľovať prehistóriu Potterovej jazvy na čele či nebezpečenstvo postavy Voldemorta, riskoval, že noví diváci mnohé motívy nepochopia.
Potterov svet sa zmenil
Harry dospel. Nielen fyzicky - mutuje a svoj povinný čarodejnícky plášť vymenil za typicky tínedžerský odev. Aj vo svojom správaní je oveľa ofenzívnejší. Nahnevane vystúpi proti svojmu strýkovi, so svojou vlastnou minulosťou sa vyrovná oveľa aktívnejšie.
Nový mentálny svet protagonistov sa premieta aj do vizuálnej stránky filmu. Cuarón sa od rozprávkového Columbusovho sveta odvrátil, bombastické a dobre načasované vizuálne efekty nahradil oveľa rafinovanejšími trikmi (napríklad v prípade personifikovanej zúrivej vŕby), ešte príšernejšími príšerami, ktoré s nevinným detským svetom už veľa spoločného nemajú. Cuarón sa tak odvážil zasiahnuť do potterovského sveta, že zmenil dokonca pôvodné kulisy, aj dom dobráckeho obra Hagrida, aj interiér slávnej internátnej školy. Nové tajomno, ktoré takto vzniklo, ešte zvýrazňuje hudba. Napísal ju jeden z najúspešnejších skladateľov Hollywoodu John Williams.
Autor: ILDIKÓ PÓNGOOVÁ(Autorka je filmová publicistka)