Projekty Fotodielní Domu fotografie vznikli ako vzdelávacie podujatie. Ich hlavným poslaním je výchova umením - fotografiou. Chcú zvýšiť záujem o toto médium, ale aj vytvoriť voľné fotografické fórum prístupné profesionálom a širokej verejnosti. Vzhľadom na pozitívne ohlasy zo strany účastníkov a lektorov sa popri Letnej fotoškole začali v roku 2000 organizovať komorné Fotodielne, ktoré prebiehajú trikrát ročne s tematickým zameraním. Tento rok sa projekt rozširuje o tzv. "mobilné" workshopy a ich prvou destináciou bude jesenná Ukrajina.
Letná fotoškola v Poprade sa koná od roku 1996 a je určená všetkým, ktorí sa chcú v oblasti fotografie zdokonaliť, spoznať nových ľudí, alebo osobne stretnúť profesionálov. O tomto ročníku fotoškoly, ktorá sa začne zajtra o 15.00 h v Elektrárni Tatranskej galérie v Poprade, hovorí pre SME riaditeľka Domu Fotografie a duša celého projektu LUCIA BENICKÁ.
Kto prišiel s nápadom založiť letné fotodielne?
Letná fotoškola štartovala po založení Domu fotografie. S nápadom oživiť naše výstavné a vzdelávacie projekty malými fotodielňami prišli pracovníci Národného osvetového centra. Začínali sme v troch dielňach a zaprášených improvizovaných fotokomorách. Nápad sa ujal a spopularizoval, využila som množstvo zahraničných kontaktov a z malej slovenskej foto-enklávky sme od roku 1998 odštartovali festival s veľkým medzinárodným zázemím.
Ktorá dielňa máva úspech?
Ťažko povedať, keďže máme takmer všetky triedy obsadené. Vari najväčší záujem je o zdokonalenie sa v klasickej čiernobielej fotografii, láka tiež dokument a témy, ktoré poskytuje región.
Stalo sa, že ste našli skryté talenty?
Áno, stretávam sa s podobnými úkazmi celkom pravidelne pri konzultáciách fotografickej tvorby našich účastníkov a fotografov v priebehu celého roka. V našej malej slovenskej gubernii majú aj talentovaní autori mnohokrát problém s presvedčivou sebaprezentáciou a spracovaním profesionálneho portfólia.
Fotografia je dnes rozšíreným a obľúbeným médiom. Azda najviac podlieha záujmu umelcov-amatérov. Nedevalvuje sa tým jej hodnota?
Nemyslím si, pretože momentky z dovolenkových albumov sa na steny galérie aj tak nedostanú. Všetci máme nejaké hobby. Ak sa stáva posadnutosťou so silným estetickým a intelektuálnym zázemím, môže sa nazývať ,tvorbou'.
Aký je postoj vo vašich dielňach k digitálnej fotografii? Je tu preferencia nových technológií, alebo sa lektori držia radšej overenej klasiky?
Takmer všetky dielne už pracujú s digitálom, hoci iba pre náhľadovky či odskúšanie kompozície. Každý rok je veľký záujem o klasickú, chemickú čiernobielu technológiu a nové prístupy.
Tento ročník je venovaný slovenskému fotografovi Martinovi Martinčekovi. Čím dnes jeho dielo oslovuje?
Martinčekovo dielo je nádhernou fotografickou klasikou, ktorá má popri dokumentárnej tvorbe nadčasové abstraktné výtvarné cykly. Každá krajina má svoje fotografické legendy. Martinček k nim nepochybne zaslúžene patrí.
Majú najlepší možnosť samostatnej výstavy, napríklad v priestoroch Domu fotografie?
Dobrá otázka, pretože z fotodielní Domu fotografie vyrástli zrelí autori bez akademického vzdelania, s profilovanou fotografickou tvorbou. Vzhľadom na to, že fotodielne prebiehajú až štyrikrát ročne - popri Letnej fotoškole sú to malé komorné workshopy - je tu určitá kontinuita pre tvorivý vývoj.
Aké máte skúsenosti s lektormi? Nie je ťažké získať každý rok nové mená?
Skúsenosti s lektormi sú fajn, je to permanentná recyklácia novinkami v relatívne krátkych intervaloch. Vynikajúcou možnosťou sú fotofestivaly, na ktorých sa pohybuje niekoľko desiatok fotografov a galeristov. Nové mená nie sú problémom, skôr je to otázka vykrytia produkčných nákladov.
Kam sa dnešná fotografia posúva?
K novým médiám, inštaláciám, ale bez devalvovania starých dobrých osvedčených fotografických prístupov.
Fotíte? Aký je váš osobný pohľad na fotografiu?
Fotografiou som posadnutá. Nielen ako galeristka, ktorá má denne na stole hromady inšpirujúcich vizuálov. Mám svoje archivačné zásuvky, ktoré čakajú na spracovanie množstva obrazových denníkov. Na fotografii ma totiž fascinuje príbehovosť, realita s tajomstvom a videnie nevideného. Je to absolútne médium.
Do ktorej z tohtoročných dielní by ste sa prihlásili vy?
Do všetkých!
Sprievodné výstavy
Dom fotografie, Poprad
Nové mená v súčasnej slovenskej fotografii
Katka Pračková: (ne)zahalení tmou, 24. 6. - 31. 7.
Elektráreň - Tatranská galéria, Poprad
Nové mená v súčasnej slovenskej fotografii
Martin Črep & Erik Reingraber : Mon Maison / Môj dom
Peter Burda: Grotesky
Pavel Maria Smejkal: Otvor oči
PiDžej (Peter Javorík): Provokácie
Tomáš Agat Blonski: Plávajúce objekty
Krzysiek KED Olsziewski: Sféry imaginácie
Voda - práce výtvarníkov z Rakúska (A. Buchmayer, C. Mang, S. Mang, M. Niemetz, M. Oliwa, B. Scholtz), Slovenska (M. Černušák, M. Czinege, M. Gáberová, L. Harustiak, M. Hric, N. Kelecsényi) a Maďarska (M. J. Boros, A. Deli, M. Sipos, T. Zielinski)
Martin Martinček: Chvála vody, 3. 7. - 1. 8.
Centrum Kolomana Sokola, Liptovský Mikuláš
Annette Fournet: Wabi Sabi - Ľútosť, 24. 6. - 26. 9.
Klub mladých Centrum, Poprad
Letná fotoškola Domu fotografie 2003
Krzysiek KED Olsziewski, Zuzana Tesařová, Lila Szász, Cvijeta Miljak, Koraljka Mezulic, Mária Šebestová, Juri Luchava, Lucia Boržíková, Vanda Peroutková, Leva Jakstina, Jana Bryjová, Agnese Guibe, 30. 6. - 8. 8.
Hotel Garni, Poprad
Letná fotoškola Domu fotografie 2003
Jan Kulka, Ľudovít Graus, Lenka Kaštílová, Ladislav Vlha, Jakub Vrhel, David Pulpan, Horst Einfinger, Minna Pynkhala, Gabriele Bauer, Jozef Husár, Martin Beluš, 18. 6. - 3. 10.
Cukráreň Domeniko, Poprad
Peter Burda: Ako sa anjel učí lietať, 3. 7. - 1. 8.
Reštaurácia Velická izba, Poprad-Veľká
Jana Bryjová: Iný uhol pohľadu, 3. 7. - 26. 9.
Kníhkupectvo Alter ego, Kežmarok
Stano Klajban: Správa o regióne, 18. 6. - 5. 9.
Galéria P. M. Bohúňa, Liptovský Mikuláš
Letná fotoškola Domu fotografie 2004
výber prác z aktuálneho ročníka Letnej fotoškoly, 10. 7. - 26. 9.
Info: domfoto@domfoto.sk, www.domfoto.sk
Nové úspešné tváre vo fotografickom svete
V rámci Letnej fotoškoly sa samostatnou výstavou predstavia aj autori, ktorí sa pravidelne zúčastňovali na popradských fotodielňach a ktorí sa profesionálne vyprofilovali, aj keď mnohí sú bez umeleckých škôl a začínali ako amatéri. Medzi nich patria Krzysiek KED Olsziewski z Poľska a Peter Burda zo Slovenska.
Peter Burda
"Fotografia je pre mňa hra, ktorú tak rád hrávam...
Vždy a všade...
Ukazovať však na fotkách reálny svet, taký, aký ho všetci poznajú, nemá pre mňa veľký význam.
Nie som tu na to, aby som kopíroval to, čo tu existuje, ale aby som túto realitu transformoval do novej skutočnosti. Vlastnou cestou a vlastným spôsobom. Do formy pred tým ešte nikdy nevidenej."
Krzysiek KED Olsziewski
"Ako vyzerá tvoj svet? Stále nevedomky ho buduješ. A ničíš. Aby si staval nový. Je v tom veľa z teba? Koľko je veľa? Aká veľká je tvoja predstavivosť? Ten môj ma stláča, vypĺňa celý svet, svet ním prekypuje až po horizont. Potrebuje viac priestoru. To je moja bezhraničnosť. Sféra predstavivosti."
Dielne Letnej fotoškoly
Na 9. ročník Letnej fotoškoly Domu fotografie sa prihlásilo 90 účastníkov z 11 krajín sveta. Milovníci fotografie zo Slovenska, Českej republiky, Poľska, Chorvátska, Lotyšska, Rakúska, Fínska či USA budú počas jedného týždňa vo fotografických triedach v žánroch dokument, telo/portrét, krajina, počítačová a digitálna fotografia, začiatočnícka dielňa, experimentálna fotografia, nové médiá a reklamná fotografia vedení 15 lektormi.
Pozvanie prijali fotografi Sanni Seppo z Fínska, Robo Kočan, Tibor Huszár, Jozef Česla, Jozef Ondzik zo Slovenska, Jirka Petera, Víťa Krejčí, Jana Smahelová z Českej republiky, Ian Wiblin, Dave Harvey, Kate Mellor z Veľkej Británie, Fredrik Marsh & Ardine Nelson z USA, Josef Wais z Rakúska a Gabriela Csoszó z Maďarska.
Konzultácie s renomovanými autormiFotografovia z domova aj zo zahraničia majú možnosť osobnej konzultácie s renomovanými svetovými autormi, kurátormi, fotografickými kritikmi a pedagógmi vo štvrtok 8. júla a v piatok 9. júla od 10.00 do 16.00 h. Na konzultáciu možno priniesť portfólio v tlačenej aj v elektronickej verzii.
Dva dni budú záujemcov očakávať Sanni Seppo (Fín.), Jana Smahelová (ČR), Ian Wiblin (V. Brit.), Gabriella Csoszo (Maď.), Kate Mellor (V. Brit.), Dave Harvey (V. Brit.), Víťa Krejčí (FOMA Bohemia, ČR), Jozef Ondzik (SR), Josef Wais (Fotogalerie Wien, Rak.), Fredrik Marsh, Ardine Nelson (Otterbein College, USA), Judita Csaderová (FOTOFO, SR), Lucia Benická (SR), Marta Svitková (Fototip, SR), Eva Hodek (Pražský Dom fotografie, ČR), Roman Polášek (Galerie Fiducia, ČR), Tomáš Pospěch (SR), Lucia Lendelová (SR), Jana Neugebauerová (SR) a Marián Pauer (Foto-Video, SR).