Domáci obchod stagnuje, veľkoobchod upadol

Slovenskí obchodníci chcú opäť zaviesť pravidlá na výstavbu super- a hypermarketov, to znamená obmedziť ich nekontrolovateľnú expanziu. Výrobcovia chcú zase obchodným reťazcom nadiktovať povinnosť predávať tri štvrtiny sortimentu z domácich zdrojov. ...

Slovenskí obchodníci chcú opäť zaviesť pravidlá na výstavbu super- a hypermarketov, to znamená obmedziť ich nekontrolovateľnú expanziu. Výrobcovia chcú zase obchodným reťazcom nadiktovať povinnosť predávať tri štvrtiny sortimentu z domácich zdrojov. Takto sa chcú po roku obe skupiny znova pokúsiť o presadenie raz už zamietnutého zákona o reťazcoch, ale nevedia nájsť spoločnú reč.

„Prečo okolo Viedne neexistuje toľko hypermarketov, koľko dnes máme v Bratislave, Košiciach alebo v Žiline? Pretože v Rakúsku aj inde existujú akési pravidlá pre obchod, čím chránia domácich malých a stredných podnikateľov,“ hovorí prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníčky vo sfére obchodu Marty Černej hypermarkety netreba regulovať zákonom, ak bude konkurencia priveľká, zlikviduje sa navzájom. „Ale treba, aby v ich vedení bol niekto so znalosťami miestnych pomerov.“ Výrobcov podľa nej netreba chrániť už vôbec: „Výrobca sa len vtedy stane dobrým, ak sa musí udržať na trhu.“

Takmer všetky reťazce majú centrály a nákupné oddelenia v Prahe. „Tým, že začali pôsobiť najprv v Čechách, odskúšali si tamojších výrobcov,“ hovorí Konštiak. „Každý dodávateľ na Slovensku je pre nich nový, je to určité riziko, preto uprednostňujú českých. V niektorých hypermarketoch sa predáva napríklad len česká múka. Iste, je to aj otázka ceny a aj naši výrobcovia sa musia zamyslieť.“

Jeho slová o ťažkom prenikaní do hypermarketov potvrdzujú i mnohí slovenskí výhradní dovozcovia zahraničného tovaru. „Reťazec s centrálou v Čechách si u nás založí eseročku, cez ňu dováža na Slovensko výrobky a vydáva ich za domáce,“ hovorí jeden z obchodníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Rok 2001 pocítil slovenský obchod ako rok tvrdých vplyvov. Domáci veľkoobchod upadá, maloobchod rastie len málo - už tretí rok mu klesajú reálne tržby. (ru)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu