
FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Celodenné výlety do obchodno-zábavných centier sú u nás v móde. A ochota míňať v nich čas aj peniaze stúpa. „Nejaký ten rok záujem o ne ešte určite potrvá,“ hovorí Ľubomír Drahovský, odborník na problematiku obchodu z agentúry Terno. „Ani v Čechách to zatiaľ neustupuje. Hoci Česi už hovoria, že u nich znovu začínajú pribúdať menšie a stredne veľké obchody, kým u nás ešte stále evidujeme ich mierny pokles. Ale tiež to už smeruje k zastaveniu poklesu.“
Nákupno-zábavné centrá kombinujú obchody, služby a rýchle občerstvenie. Môžu byť v jednom objekte ako trebárs bratislavský Polus či košická Cassovia, ale aj v predĺžených galériách, ako je to napríklad v bratislavskej Soravii a Danubii, kde treba do jednotlivých obchodov vchádzať z vonku. „Slovenský spotrebiteľ koncept galérií neprijal, neakceptoval to tak, ako keď je centrum pod jednou strechou. Tým sa vysvetľuje aj doterajší obrovský úspech Polusu,“ tvrdí Drahovský.
Slovenský trh sa hustnutím siete super- a hypermarketov rozdelil na veľkorozmerný a na malý, ktorý robí len doplnkové služby, napríklad špecializuje sa na určitý sortiment - čerstvé potraviny, špeciality medzi vínami, syrmi a podobne. Z pohľadu vyspelej Európy máme však veľkorozmerných obchodov stále málo a bude ich pribúdať. Podľa riaditeľky Fóra spotrebiteľov Marty Černej ich nárast môže byť pre zákazníkov len pozitívny, najmä tlakom na znižovanie cien, hoci konkurenčne sa prevádzky budú likvidovať.
V praxi sa to už deje. Napríklad v sieti supermarketov Delvita sa z osemnástich dva museli zavrieť. Aj košický hypermarket domácej siete Jednota, jediného tuzemského dôstojného protihráča západných reťazcov, priznal, že konkurencia mu robí problémy. Minulý týždeň ho krátkodobo zavreli, dispozične ho upravili a teraz otvorili s menšou plochou. Na uvoľnenom priestore sa predáva priemyselný tovar.
Vedenie bratislavského Polusu tiež netajilo počiatočné obavy, že otvorením obrovského Auparku v Petržalke sa im znížia tržby o pätinu. „Zatiaľ sa to nespĺňa,“ povedala včera riaditeľka Polusu Petra Hándlová.
Polus zisťuje návštevnosť kamerovým systémom, umiestneným v podhľade všetkých vstupov i vo výťahoch z podzemnej garáže. Jeho senzory v určitých intervaloch vyhodnocujú, koľko ľudí vošlo a vyšlo. Za posledný víkend bolo v Poluse v sobotu asi 36-tisíc ľudí, kým v sobotu pred týždňom, keď odštartovala predvianočná horúčka, 41-tisíc. Ten dvanásťpercentný pokles spôsobil práve Aupark. TÁŇA RUNDESOVÁ