BRATISLAVA – Slováci nakupujú inak ako Česi. Radi spájajú nákup so zábavou, kým Česi nakupujú opatrnejšie a zábavu si nechávajú na inokedy.
Naplno sa to prejavilo pri výstavbe super- a hypermarketov. V Čechách je dnes hypermarketov okolo 85 a supermarketov 600. Prevažne vyrástli ako osobitné stavby.
Stratégia na Slovensku bola iná. Obchodné nadnárodné siete sa spojili s veľkými investormi obchodno-zábavných centier a dosiahli svoj cieľ, lebo väčší pohyb návštevníkov podporil ich obrat.
Takto vyrástli Shopping park Soravia, Danubia a Polus City Center (všetky tri v Bratislave) a najnovšie Cassovia v Košiciach, čerstvo otvorené najväčšie zábavno-nákupné centrum Aupark v Petržalke a tiež nákupné centrum Dubeň v Žiline. Do konca roka pribudne ďalšie, hoci menšie nákupno-obslužné centrum Tatra naproti Prezidentskému palácu v Bratislave.
Sieť ťahákov na peniaze teda nekontrolovateľne hustne. Vždy najmä v predvianočnom období. Ekonomickí analytici predpovedajú na koniec tohto roka obchodníkom veľké tržby. Predvianočné nákupy vraj budú ešte štedrejšie ako vlani. Naznačuje to finančná situácia obyvateľov. Ich optimizmus podporilo i vyplácanie dlhopisov Fondu národného majetku.
Náladu ľudí nakupovať ovplyvnila aj situácia vo svete. Po 11. septembri sa v obchodoch na niekoľko týždňov znížili obraty. Od konca októbra sa však prepad v tržbách zastavil a teraz už nakupujúcich pochytilo pravé predvianočné šialenstvo.
Čítajte v viac v dnešnej TÉME